![]() |
Dr. Kollárné Déri Kriszti hivatalosan is angyal lett
Dr. Kollárné Déri Kriszti Havas Henrik "Henrik angyalai" című műsorában Csisztu Zsuzsával és Csézyvel közösen hivatalosan is angyal lett. |
![]() |
Sztárok és sztár iskola - Csengeri Attila ajánljaa LIFE & BUSINESS DESIGN INTÉZET Dr. Kollár Iskoláját“Nagy szeretettel ajánlom az iskolát mindenkinek, aki fejleszteni akarja saját magát, vállalkozását és környezetét!” Csengeri Attila színész, musical és operett énekes |
![]() |
Sztárok és sztár iskola - Gyulai Júlia Európa-bajnok ajánljaa LIFE & BUSINESS DESIGN INTÉZET Dr. Kollár Iskoláját“Hiszek az iskolátok hatékonyságában, szeretettel ajánlom mindenkinek!”Gyulai Júlia, Európa-bajnok táncos-koreográfus(A fiatal tehetség, aki dolgozott Brad Pitt-el) |
![]() |
Sztár képzők és sztár iskolák - a beregszászi főiskola ajánlja
A II. Rákóczi Ferenc Főiskola ajánlja a Dr. Kollár Iskola képzéseit.
|
![]() |
Sztár képzők és sztár iskolák - a PÉCSI EGYETEM ajánlja
|
![]() |
Sztár tudósok és sztár coachok - PhD Dr. Tőzsér János ajánlja"A filozófia a kritikai gondolkodás legjobb tanítómestere. Hidd el, szükséged van rá!" PhD Dr. Tőzsér János filozófus, egyetemi docens, a Kaposvári Egyetem tanára, a Doktori Tanács tagja, több hazai és nemzetközi tudományos cikk, valamint könyv szerzője |
![]() |
Sztárok és sztár coachok - Baranyai Annamária ajánlja
|
![]() |
Sztárok és sztár coachok - Dr. Szabó Tünde ajánlja"A Kollár Coaching Iskola nagy segítségemre volt, hogy a mediáció szakmai hátterét teljeskörűen megismerhessem és a gyakorlatok során elsajátíthassam. Vezető tanáraink, Krisztina és József minden tudásukkal azon voltak, hogy képességeinkhez mérten sajátos feladatokkal segítsenek bennünket a tudás megszerzéséhez. Az oktatás során magasszintű tematika alapján haladtunk, mint hallgató minden nap kihívásokkal teli élményekkel és tudással gazdagodtam, amelyet ezúton is köszönök!"Dr. Szabó Tünde, úszó olimpikon (ezüstérmek: EB, VB, Olimpia), a Magyar Úszó Szövetség főtitkára |
![]() |
Sztárok és sztár coachok - Keresztes Ildikó ajánlja"Örvendek, hogy megismertem Dr.Kollárné Déri Krisztinát és Dr.Kollár Józsefet. Felkeltette az érdeklődésemet a módszer amivel dolgoznak, folytatni szeretném. Ajánlom szeretettel mindenkinek"
|
![]() |
Sztárok és sztár coachok - Mahó Andrea ajánlja"Nagyon örvendek, hogy kapcsolatba kerültem két fantasztikus emberrel: Dr. Kollárné Déri Krisztinával és Dr. Kollár Józseffel, akik által megismertem a coach fontosságát és mindenkinek szeretettel ajánlom."Mahó Andrea, eMeRTon és Artisjus díjas, színésznő, énekesnő, Sir Andrew Lloyd Webber magyar kedvenc női előadóművésze |
![]() |
Sztárok és sztár coachok - Katus Attila ajánlja"Örülök, hogy megismerhettem az Iskola vezetőit és képzését, akiknek segítségével új, egészségtudatos személetek születnek.. Szeretettel ajánlom mindenkinek, aki nyitott az új dolgokra, a változásokra és a hosszútávú megoldásokra!"
|
![]() |
Sztárok és sztár coachok - Balogh Emese ajánlja"Krisztinek és Józsefnek küldöm szeretettel a szívből jövő ajánlásomat: Az ontológiai coaching megtanít arra, hogy előbb önmagunk, majd másoknak segítve utat találjunk a lét egyetemes horizontja irányába. Ebben az iskolában képessé váltam más dimenziókból szemlélni önmagamat, másokat, önmagam és mások környezetének, kapcsolatainak összességét. Szeretettel ajánlom Mindenkinek, aki kitörni vágyik a sablonok világából."Balogh Emese, vezető ásványvízgyártó tulajdonosnője, a Cafe Archibald Tudásközpont alapítója és tulajdonosa, mester coach |
![]() |
Sztárok és sztár coachok - Kiss Lenke ajánlja"Szeretettel ajánlom ezt a minőségi oktatást mindenkinek! Óriási szükség van rátok... csak ajánlani tudom mindenkinek!"Kiss Lenke, Magyarország legendás női kosárlabdázó ikonja Egyedülálló, fantasztikus eredményei: 328-szoros válogatott, Eb-bronzérmes, 4-szeres magyar bajnok, Európa-válogatott, 4-szeres "Év játékosa" A mezőnyből és palánk alól is rendkívül ponterős, domináns center, olimpiai gólkirály! A Halhatatlan Klub tagja |
|
Sztárok és sztár coachok - Nagy Sándor ajánlja"Örültem, hogy megismerhettem a Dr. Kollár Iskola alapítóit, munkájukat! Nagy Sándor
|
![]() |
Közszereplők és sztár coachok - Lengyel Szilvia ajánlja"Az ontológiai coaching eszköztárának segítségével nem a problémákban süllyedünk el, hanem az elképzelhető és elfogadható, alkalmas megoldások fényében és akarásában tudunk túllépni rajtuk. Erre lenne szüksége mindenkinek! Kriszti és József az ehhez vezető utat mutatja meg kiválóan."
Lengyel Szilvia, országgyűlési képviselő |
![]() |
Sztárok és sztár coachok - Koós Réka ajánlja"Régóta tervezgettem, hogy megismerkedek a Life Coaching-gal. Egy új és izgalmas világba csöppentem és kíváncsian várom, mi sül ki belőle. Kacérkodom a gondolattal, hogy a tanfolyamot is elvégzem nálatok!" Koós Réka
|
Ajánló
![]()
"Ha nem értesz egy koant, vagy értelmetlennek véled, olvasd el újra, a hiba nem a koanban van. Ha értesz egy koant, akkor olvasd el újra, mert az értelme nem biztos, hogy az, amiről te azt véled, hogy az a koan értelme."
Hakuin Zen mester egy öregasszonyról szokott mesélni a tanítványainak, akinek egy teaboltja volt a faluban. Tapasztalt volt a tea ceremóniában, mondta Hakuin, és zen tudása is egész kiváló volt. Az öreg nő állítólagos tudásától lenyűgözve néhány tanuló elment a faluba, hogy megbizonyosodjanak róla. Amikor az öregasszony látta, hogy közelednek, a tanítványoknak meg kellett mondaniuk, hogy teázni jönnek, vagy a Zenről kérdezősködni. Akik teázni akartak, azokat készségesen kiszolgálta. Akik a Zen tudásáról akartak kérdezni, azokat megvárta csendben, amíg az ajtóba értek, és megtámadta őket a piszkavassal. Csak egy menekült meg a tízből a verésétől.
-Első olvasat-
Ha az Ön válasza mindenre nem, akkor az én kérdésem: -Jó, de mi az igen?
Hiszen a történet így kezdődik: "Hakuin Zen mester egy öregasszonyról szokott mesélni a tanítványainak." Miért beszélne Hakuin egy értéktelen és ostoba némberről azoknak, akiket éppen tudomány, a vallástudomány, a zen iránti érdeklődés és tisztelet hozott össze? Meglehetősen kézenfekvő, hogy az öregasszony valóban okos és nagytudású lehetett. Egy ilyen elkötelezett ember pedig azt állítja, hogy inkább tea, mint tanítás. Ön zen? Ön mester? Ön ott volt a történet szerinti helyszínen? Ha egyik sem, akkor honnan tudja, hogy inkább tanítás, mint teázás az értékesebb? Honnan tudja, hogy kell tanítani a zent? Honnan tudja, hogy kell tanítani? "Az átlag, áldás" jelmondatot zászlajára tűző, ipari társadalomból származó iskolarendszerben tapasztalt tanítási módszerek alapján mond ítéletet? Nem kockáztat meg egy verést egy eredeti tanításért cserében? Igen jól megalapozhatták a tudás tiszteletét, a tanulás szeretetét Önnél is (ahogyan nekem). Ennyire értéktelen a valóban értékes? (Igen, azt hiszem tényleg az iskolarendszerben tapasztalt tanítási módszerek alapján mond ítéletet.) És az iskolában mindenki olyan felhőtlen boldog volt a tanulás közben (pedig jó esetben nem verték meg)? Az iskolában tanított dolgok mind a fejében vannak, a mai napig emlékszik az egészre? A-tól Z-ig aprópénzre tudta váltani az életben? Akkor, mi értelme volt a sok magolásnak? Esetleg egy tea nem esett volna néha jobban?
Ha azt hiszed, hogy a semmi sokkal boldogabb,
Merülj el a sűrűjében, ringasd el magadLGT: Ringasd el magad
Tízből egy megúszta. Tízből egy biztosan megtanulta. Mennyi az elég? Mi az eredmény? Mindenkinek kitűnőnek kell lennie? Ki tanulta meg a leckét: csak az, akit nem vertek meg (az ötös tanuló, az eminens, ő megérte)? Akit megvertek, nem érthette meg? Aki el se ment, megértette? Miért is ne?
Ha másként nem tud védekezni elgyötört agyad,
Ne gondolj most semmire, csak ringasd el magad.LGT: Ringasd el magad
Az is elég egyelőre, ha nyitottak vagyunk és képesnek mutatkozunk zárójelbe tenni a megnyomorító, normatív gondolkodásunkat. Kielégítő, ha elbizonytalanodtunk, ha azt tudjuk, hogy nem tudjuk, tanított-e az idős nő.
Egyet mi most biztosan megjegyezhettünk: nem az a jó kérdés, amit azonnal megértünk és megoldunk, amin nem gondolkodunk. Felejtsük el a feltett kérdéseket. Legfőképpen azt felejtsük el, hogy mindenre csípőből kell megfelelnünk. Ez a zen. Ez a tanítás első értelme. Nincs eredmény, csak tanítás. Nincs tanítás, hanem az élet van, abban tanulunk. Nem tanulunk, hanem élünk és mintegy mellesleg tanulunk is (már aki). Sose mondhatjuk, hogy ez vagy az megtanulta a leckét. Aki kipipálta, holnapra elfelejtheti. Aki ma nem tudta, holnap még bepótolhatja. A teaház ajtaja tárva-nyitva.
Láttuk, hogy a kérdés tanítás. A jó kérdés tanít. (A rossz vezet, megvezet, bemondja a frankót.)
Kíváncsiak kezdünk lenni a koan mint ontológiai kettős kötés valódi értelmére?
-Második olvasat-
Aki idáig kibírta, annak elárulhatom, hogy még az se biztos, hogy egy is megtanulta. Csak azt tudjuk, hogy megúszta. Lehet, hogy nem jutott szóhoz a másik kilenctől és így nem lepleződött le, hogy legszívesebben ő is faggatta volna az anyókát? Talán gyorsan elszaladt? Ügyes volt. Ez máris egy alkalmas kompetencia. A tanulás tehát nem egyetlen kompetencia. Nem (csupán) memóriafejlesztés. A tanultak sikeres alkalmazása pedig számos egyéb képességet és készséget feltételez az életben. Ezeket mikor, hol, kitől szerezzük be? Lehetetlen, hogy a vénasszonytól kaptuk meg? Ki teával, ki piszkavassal.
Ki tanult, akit elkentek vagy akinek teával kedveskedtek? Valamennyien. Ki tanult többet? Mindannyiuknak felejthetetlen.
Nem elég jelen lenni, figyelni, hiánytalanul felírni a leckét, megtanulni, nyüzsögni (jelentkezni) és visszaböfögni. Lehet, hogy elsajátítottuk (megkaptuk érte a bizonyítványt, ahogy a tanító történetben az ütlegelést), de nem értjük. Ha érteni véljük, sem tudunk vele mit kezdeni. Ahogy az elpáholt tanítványok sem foghattak fel mindent. Úgy morfondírozhattak: ha nem akarta elmondani az öreglány a titkokat, hát ne tegye, minek kellett még meg is vernie? Láthatjuk, ehhez, vagyis az értelmezéshez égető szükség lett még jóval később is Hakuin mesterre.
Az idős asszony 100% gyakorlatorientált módon tanított (ma mennyi álmester próbálja ezt lelopni tőle). A zen a jelenben lenni. A teázáshhoz, a tea élvezetéhez a jelenben kell lenni. A tanuláshoz is a jelenben kell lenni. Arra a dologra koncentrálni. Nem csapongani, fecsegni, faggatózni és kukkolni. Nem a tanárt tematizálni, hogy mit, hogyan közelítsen, miképpen magyarázza el. Aki a tanárt lefelelteti, a tanár pozíciójába helyezkedik (tanárt meg lenyomja diákba). Egy tanár ezt nem engedheti. Kontraproduktív (visszájára sülhet el): a tanítványok azért jöttek, hogy tanuljanak. Ha ők irányítják az elöljárót, nem tudnak tanulni és végül ők, maguk lesznek elégedetlenek. A tanár, akitől a finishben a jó osztályzatot várják, kellemetlen szituációba szorul: nem tanított, a tanulók nem tanultak, egyes, így a tanár (mint mester) is velük bukott meg. Már akkor elhasalt, amikor elfogadta, hogy ő a tanítvány és majd a valódi hallgatók megmondják neki, majd instruálják.
A tanár tehát nem hagyhatja, ha tanítani akar, hogy a tanítványok mondják meg, mi a tanítás módja és értelme (mi a tanítás és mi nem). Aki nem érti ezt az összefüggést, annak nem ad teát, nyomatékosság kedvéért még egy bottal az eszébe is vési a szabályt.
Egyébként mit lehet csinálni azzal, aki nem kér teát (tanítást) egy tanártól, aki "csak" tanítani tud (és mondjuk csokit önteni nem)? Nem adni teát (azaz tanítást). Hát nem ezt akarták a főokosok? Hisz elutasították a teaszertartást! Azzal, hogy olyat kérünk, amit a másik nem tud adni, kínos perceket okozhatunk magunknak és másoknak egyaránt (botozás).
Ha valakihez kéréssel fordulunk, melyben olyasmit fogalmazunk meg, amit lehetetlen teljesítenie, de amit tud, azt nem akarjuk tőle, akkor kettős kötést (double bind) állítunk. Mindenki veszített. Ha tudjuk, hogy a kiszemelt áldozatunk nem képes azt a konkrétumot biztosítani, ami a mi vágyunk, akkor miért tőle várjuk? Ha teát ad, akkor pedig elugrunk egy ártatlan tea elől? Mi értelme az egésznek? Miért ne innánk meg a teánkat? Szemben az előző helyzettel, ahol mindenki kudarcot él meg, itt legalább iszunk egy jót, a vendéglátónk meg örül, mert mi is örültünk valaminek.
Amikor felállítjuk a kettős kötést, vagyis olyasmit kérünk, ami eleve lehetetlen, akkor bár nem kérjük, de kapunk mást (itt néhány kék-zöld foltot a ruhánk alá). Szóval, úgy kérjünk, hogy ha rosszul kérünk, olyat kapunk, amit nem kérünk. Ez itt a valódi tanítás.
Aki semmit sem ért az egészből, jobban jár egy teával. Aki meg akarja érteni, jobban jár egy teával mint egy veréssel. Aki mindent ért, teázhat. Most mondják meg, hát nincs igaza a banyának?
Ha a gondok elharapják már a torkodat,
Pihentesd a sebeket és ringasd el magad,Ringasd el magad, Ringasd el magad.
Ha senki nincs ki elringasson, ringasd el magad.LGT: Ringasd el magad
Kimeríthetetlen értelmezések és tanulságok következnek még, melyek egyenként is sorsfordítók lehetnek a személyes életünkben és karrierünkben.
Hogy kell a régi heurisztikákat (sztereotip, rutinszerű, megszokott, unalomig ismételt viselkedéseket, megoldásokat) fülön csípni? Miképpen lehet reflektálni rájuk, felülvizsgálni és leválogatni? Mit csináljunk a régi rutinokkal, félre kell őket állítani vagy használhatók lesznek még valaha? Milyen módon tudjuk megállapítani, hogy pontosan milyen új szokás volna alkalmasabb? Érdemes-e egyáltalán új megoldásokat keresni és ehhez tartozó magatartásmintázatokat elsajátítani, ismételgetni, gyakorolni, rögzíteni, hogy aztán éppen ezek hozzák ránk a bajt ismét? Mire használható még a fönti tanítás, milyen további üzeneteket tartogat? Akit érdekelnek a részletek a mindig működő gyakorlatban, szívesen látjuk a képzéseinken és a személyes tanácsadásainkon.
a Pécsi Tudományegyetem Felnőttképzési és Emberi Erőforrás Fejlesztési Kara közös képzésében és tanúsítványával