![]() |
Dr. Kollárné Déri Kriszti hivatalosan is angyal lett
Dr. Kollárné Déri Kriszti Havas Henrik "Henrik angyalai" című műsorában Csisztu Zsuzsával és Csézyvel közösen hivatalosan is angyal lett. |
![]() |
Sztárok és sztár iskola - Csengeri Attila ajánljaa LIFE & BUSINESS DESIGN INTÉZET Dr. Kollár Iskoláját“Nagy szeretettel ajánlom az iskolát mindenkinek, aki fejleszteni akarja saját magát, vállalkozását és környezetét!” Csengeri Attila színész, musical és operett énekes |
![]() |
Sztárok és sztár iskola - Gyulai Júlia Európa-bajnok ajánljaa LIFE & BUSINESS DESIGN INTÉZET Dr. Kollár Iskoláját“Hiszek az iskolátok hatékonyságában, szeretettel ajánlom mindenkinek!”Gyulai Júlia, Európa-bajnok táncos-koreográfus(A fiatal tehetség, aki dolgozott Brad Pitt-el) |
![]() |
Sztár képzők és sztár iskolák - a beregszászi főiskola ajánlja
A II. Rákóczi Ferenc Főiskola ajánlja a Dr. Kollár Iskola képzéseit.
|
![]() |
Sztár képzők és sztár iskolák - a PÉCSI EGYETEM ajánlja
|
![]() |
Sztár tudósok és sztár coachok - PhD Dr. Tőzsér János ajánlja"A filozófia a kritikai gondolkodás legjobb tanítómestere. Hidd el, szükséged van rá!" PhD Dr. Tőzsér János filozófus, egyetemi docens, a Kaposvári Egyetem tanára, a Doktori Tanács tagja, több hazai és nemzetközi tudományos cikk, valamint könyv szerzője |
![]() |
Sztárok és sztár coachok - Baranyai Annamária ajánlja
|
![]() |
Sztárok és sztár coachok - Dr. Szabó Tünde ajánlja"A Kollár Coaching Iskola nagy segítségemre volt, hogy a mediáció szakmai hátterét teljeskörűen megismerhessem és a gyakorlatok során elsajátíthassam. Vezető tanáraink, Krisztina és József minden tudásukkal azon voltak, hogy képességeinkhez mérten sajátos feladatokkal segítsenek bennünket a tudás megszerzéséhez. Az oktatás során magasszintű tematika alapján haladtunk, mint hallgató minden nap kihívásokkal teli élményekkel és tudással gazdagodtam, amelyet ezúton is köszönök!"Dr. Szabó Tünde, úszó olimpikon (ezüstérmek: EB, VB, Olimpia), a Magyar Úszó Szövetség főtitkára |
![]() |
Sztárok és sztár coachok - Keresztes Ildikó ajánlja"Örvendek, hogy megismertem Dr.Kollárné Déri Krisztinát és Dr.Kollár Józsefet. Felkeltette az érdeklődésemet a módszer amivel dolgoznak, folytatni szeretném. Ajánlom szeretettel mindenkinek"
|
![]() |
Sztárok és sztár coachok - Mahó Andrea ajánlja"Nagyon örvendek, hogy kapcsolatba kerültem két fantasztikus emberrel: Dr. Kollárné Déri Krisztinával és Dr. Kollár Józseffel, akik által megismertem a coach fontosságát és mindenkinek szeretettel ajánlom."Mahó Andrea, eMeRTon és Artisjus díjas, színésznő, énekesnő, Sir Andrew Lloyd Webber magyar kedvenc női előadóművésze |
![]() |
Sztárok és sztár coachok - Katus Attila ajánlja"Örülök, hogy megismerhettem az Iskola vezetőit és képzését, akiknek segítségével új, egészségtudatos személetek születnek.. Szeretettel ajánlom mindenkinek, aki nyitott az új dolgokra, a változásokra és a hosszútávú megoldásokra!"
|
![]() |
Sztárok és sztár coachok - Balogh Emese ajánlja"Krisztinek és Józsefnek küldöm szeretettel a szívből jövő ajánlásomat: Az ontológiai coaching megtanít arra, hogy előbb önmagunk, majd másoknak segítve utat találjunk a lét egyetemes horizontja irányába. Ebben az iskolában képessé váltam más dimenziókból szemlélni önmagamat, másokat, önmagam és mások környezetének, kapcsolatainak összességét. Szeretettel ajánlom Mindenkinek, aki kitörni vágyik a sablonok világából."Balogh Emese, vezető ásványvízgyártó tulajdonosnője, a Cafe Archibald Tudásközpont alapítója és tulajdonosa, mester coach |
![]() |
Sztárok és sztár coachok - Kiss Lenke ajánlja"Szeretettel ajánlom ezt a minőségi oktatást mindenkinek! Óriási szükség van rátok... csak ajánlani tudom mindenkinek!"Kiss Lenke, Magyarország legendás női kosárlabdázó ikonja Egyedülálló, fantasztikus eredményei: 328-szoros válogatott, Eb-bronzérmes, 4-szeres magyar bajnok, Európa-válogatott, 4-szeres "Év játékosa" A mezőnyből és palánk alól is rendkívül ponterős, domináns center, olimpiai gólkirály! A Halhatatlan Klub tagja |
|
Sztárok és sztár coachok - Nagy Sándor ajánlja"Örültem, hogy megismerhettem a Dr. Kollár Iskola alapítóit, munkájukat! Nagy Sándor
|
![]() |
Közszereplők és sztár coachok - Lengyel Szilvia ajánlja"Az ontológiai coaching eszköztárának segítségével nem a problémákban süllyedünk el, hanem az elképzelhető és elfogadható, alkalmas megoldások fényében és akarásában tudunk túllépni rajtuk. Erre lenne szüksége mindenkinek! Kriszti és József az ehhez vezető utat mutatja meg kiválóan."
Lengyel Szilvia, országgyűlési képviselő |
![]() |
Sztárok és sztár coachok - Koós Réka ajánlja"Régóta tervezgettem, hogy megismerkedek a Life Coaching-gal. Egy új és izgalmas világba csöppentem és kíváncsian várom, mi sül ki belőle. Kacérkodom a gondolattal, hogy a tanfolyamot is elvégzem nálatok!" Koós Réka
|
Ezt olvastuk - ajánló:
- Ezt olvastuk - Az idegtudós, aki rájött, hogy pszichopata
- Ezt olvastuk - Minden harmadik magyar szenved, kérjük a coachingot a Cafeteria-rendszerbe!
- Ezt olvastuk - Ahol hősként ünneplik a bankrobbantót
- Ezt olvastuk - interjú egy halottal
- Ezt olvastuk - Márciustól kevésbé fáj a válás?
- Ezt olvastuk - Nincs szerelem első látásra
- Így is lehet emberek! Kukkolj egyet! A leghűségesebb
- Ezt olvastuk: Ki számít igazán okosnak?
- Ezt olvastuk: Az együttérzés az értelmes élet kulcsa
- Ezt olvastuk: Gyermekkori amnézia
Emlékszik azokra a szavakra, amelyeket kisgyermekként először kimondott? Esetleg az első lépésekre, amelyeket önállóan tett meg? Ha nem, akkor se keseredjen el: az emberek többsége nem emlékszik arra, mi történt vele három és fél éves kora előtt. Sok teória létezik ennek magyarázatára, svéd kutatók most egy újabbal álltak elő.
Designgondolkodás képzés a Pécsi Tudományegyetem tanúsítványával
A felnőttek többsége nem képes felidézni három és fél éves kor előtti emlékeket. Már 5-6 éves korban felépül egy "mentális fal", amely elzárja előlünk életünk korai történéseit. A jól ismert jelenséget a szakma gyermekkori amnézia néven ismeri. Ez azt jelenti, hogy a három és fél éves kor előtt történő események - például a járás, beszéd, enni, vagy inni tanulás folyamata - a felnőtt emberek emlékezetéből fokozatosan eltűnnek.
Egy 2013-as tanulmányban kanadai kutatók már arra következtettek, hogy a kisgyermekkori emlékek elfelejtése szorosan kapcsolódhat új agyi idegsejtek keletkezéséhez. A gyermekek fejlődése során az agyi idegsejtek (neuronok) folyamatosan képződnek az agy emlékezésért felelős részében, az úgynevezett hippokampuszban. A rövid idő alatt képződő nagy számú új idegsejt bekapcsolódik a már meglévő idegsejthálózatba, ezzel új emlékek keletkeznek.
Az új idegsejthálózat beépülésével azonban az agy átstruktúrálódik, és elveszti a korai emlékekhez vezető útvonalakat. Ez ahhoz hasonló, mintha egy kisebb szobát gyorsuló ütemben hatalmas raktárrá bővítenénk, a bővülés sebessége azonban olyan nagy, hogy nem tudunk vele lépést tartani, nem vagyunk képesek az egyes dolgokat a megfelelő dobozokba rakni. Így rengeteg olyan dobozunk lesz, amelyekbe bele vannak zsúfolva a különböző tárgyak, anélkül hogy tudnánk, miket is rejtenek valójában.
Újonnan keletkezett neuronok (fehér színnel jelölve) épülnek be a hippokampuszba.
A kanadai kutatók elméletét erősítik meg Katherine Akers és munkatársainak (Swedish Medical Center) állatkísérletei, amelyekről a Science legújabb számában jelent meg cikk.
A kutatók enyhe áramütéssel sokkolták az egereket, így azok megtanultak félni az adott környezettől. Ezután futópadon futtatták az állatok egy részét, mivel a futás természetes módon felgyorsítja az agyi neuronok termelődését. Bizonyos idő elteltével az összes egeret visszavitték abba a környezetbe, ahol a kellemetlen áramütés érte őket. A kutatók meglepetésére azok az egerek, amelyek futottak, elfelejtkeztek a félelmükről, míg a futásban részt nem vevő fajtársaik visszaemlékeztek az áramütés fájdalmas érzésére.
A második kísérletnél idegsejtképződést gátló készítményeket adtak az újszülött egerek egy részének, lelassítva ezzel a gyors neuronképződést. A gyógyszerrel kezelt újszülött egerek ezt követően hatékonyabban tárolták el a korábbi emlékeket, mint a kezelésnek nem alávetett, szintén újszülött fajtársaik.
Utolsónak Ackers a tengerimalacokat és a degukat vizsgálta meg. Ezek a rágcsálók abban különböznek az egerektől, hogy születéskor már a felnőttekre jellemző agyi struktúrával rendelkeznek, így idegsejtképződésük sokkal lassabb, ezért életük korai emlékeinek többségét nem felejtik el. Az egerekhez hasonlóan ezeket a rágcsálókat is enyhe áramütéssel rémisztgették. Amikor azonban az agyi idegsejttermelést fokozó gyógyszereket megkapták, a tengerimalacok és a deguk is elfelejtették az áramütéstől való félelmüket.
A gyermekkori amnéziával kapcsolatos első elméletet még Sigmund Freud osztrák neurológus és pszichiáter fogalmazta meg. Úgy gondolta, hogy a korábbi emlékeket azért nem tudjuk megtartani, mert a szülőkkel szembeni érzelmi okok miatt elfojtjuk őket.
Varga Zsuzsanna pszichológus, egyetemi tanár az Origónak elmondta, hogy ezt a teóriát a szakma ma már elveti. A legelfogadottabb elmélet szerint a gyermekkori amnézia oka abban rejlik, hogy a kisgyeremekeknél elsősorban az életkorra jellemző agyi felépítés miatt másképpen működik az emlékezés, mint a felnőtteknél. A szakértő szerint az átélt élményeket a kisgyermekek is igyekeznek beleilleszteni a világról alkotott képükbe. A felnőttekkel ellentétben azonban a múltat, a jelent és a jövőt nem tudják megkülönböztetni egymástól, ez pedig gátolja őket abban, hogy emlékeiket felépítsék, és ez vezet kisgyermekkori emlékeink nagy részének elvesztéséhez.
A szakember szerint a kisgyermekkori emlékek felidézése még régi videofelvételek segítségével sem lehetséges, tehát hiába nézünk vissza magunkról három és fél éves kor előtt készült házi videókat, nem emlékként, hanem teljesen új élményként fognak a látottak megmaradni bennünk. Érdekes azonban, hogy nem mindenre terjed ki az emlékezethiány, arcokra például meglepően hosszú idő után is képesek emlékezni a gyerekek.
Az előbbi két elméleten túl még két gyakori magyarázat létezik a gyermekkori amnézia jelenségére. Az érési hipotézis szerint a kisgyermekek azért nem képesek emlékezni, mert a hippokampusz nem eléggé érett, az idegrendszer nem fejlődött ki rendesen, és emiatt nem tudnak tudatosan emlékezni. Ezért úgy viselkednek mint az amnéziások. Vannak azonban olyan bizonyítékok, hogy a kisgyerekek meg tudnak oldani deklaratív emlékezeti feladatokat. A deklaratív emlékezet tudatos, elmondható emlékekre, tényekre és eseményekre vonatkozó emlékezést jelent (például tudjuk, hogy mikor volt az első világháború, vagy előző nap mit ebédeltünk). Mivel deklaratív emlékezeti feladatokat amnéziások nem képesek megoldani, ezt az elméletet sokan elvetik.
A társas interakcionista megközelítés szerint a gyermekek a társas interakciók során tanulják meg azokat az emlékezeti formákat, amelyek révén később meg tudják osztani élményeiket másokkal. Ezt az emlékezeti formát narratívumnak nevezik, és leginkább a szülőkkel folytatott emlékező beszélgetések során sajátítható el. Az elméletet támogató szakemberek ezért azt tanácsolják, hogy minél részletgazdagabban és alaposabban meséljék el a szülők a kisgyermekeknek a körülöttük zajló eseményeket, mert a gyermekek felnőttként így jóval több mindenre fognak emlékezni.
A gyermekkori amnézia nagyjából 3 és 4 éves kor után fejeződik be. Vajda Zsuzsanna szerint ennek az az oka, hogy elkezd kialakulni a gyerekekben az idő szerkezete, létrejön a múlt a gondolkodásukban, és javulnak az úgynevezett metakognitív készségek is, vagyis annak a képessége, hogy tudatosan irányítsa a saját mentális folyamatait.
Ebben a korban egyébként a hippokampusz fejlődése is jelentősen mérséklődik, így követhetőbbé és könnyebbé válik az emlékek tárolása és előhívása.
Forrás: Origo
a Pécsi Tudományegyetem Felnőttképzési és Emberi Erőforrás Fejlesztési Kara közös képzésében és tanúsítványával