![]() |
Dr. Kollárné Déri Kriszti hivatalosan is angyal lett
Dr. Kollárné Déri Kriszti Havas Henrik "Henrik angyalai" című műsorában Csisztu Zsuzsával és Csézyvel közösen hivatalosan is angyal lett. |
![]() |
Sztárok és sztár iskola - Csengeri Attila ajánljaa LIFE & BUSINESS DESIGN INTÉZET Dr. Kollár Iskoláját“Nagy szeretettel ajánlom az iskolát mindenkinek, aki fejleszteni akarja saját magát, vállalkozását és környezetét!” Csengeri Attila színész, musical és operett énekes |
![]() |
Sztárok és sztár iskola - Gyulai Júlia Európa-bajnok ajánljaa LIFE & BUSINESS DESIGN INTÉZET Dr. Kollár Iskoláját“Hiszek az iskolátok hatékonyságában, szeretettel ajánlom mindenkinek!”Gyulai Júlia, Európa-bajnok táncos-koreográfus(A fiatal tehetség, aki dolgozott Brad Pitt-el) |
![]() |
Sztár képzők és sztár iskolák - a beregszászi főiskola ajánlja
A II. Rákóczi Ferenc Főiskola ajánlja a Dr. Kollár Iskola képzéseit.
|
![]() |
Sztár képzők és sztár iskolák - a PÉCSI EGYETEM ajánlja
|
![]() |
Sztár tudósok és sztár coachok - PhD Dr. Tőzsér János ajánlja"A filozófia a kritikai gondolkodás legjobb tanítómestere. Hidd el, szükséged van rá!" PhD Dr. Tőzsér János filozófus, egyetemi docens, a Kaposvári Egyetem tanára, a Doktori Tanács tagja, több hazai és nemzetközi tudományos cikk, valamint könyv szerzője |
![]() |
Sztárok és sztár coachok - Baranyai Annamária ajánlja
|
![]() |
Sztárok és sztár coachok - Dr. Szabó Tünde ajánlja"A Kollár Coaching Iskola nagy segítségemre volt, hogy a mediáció szakmai hátterét teljeskörűen megismerhessem és a gyakorlatok során elsajátíthassam. Vezető tanáraink, Krisztina és József minden tudásukkal azon voltak, hogy képességeinkhez mérten sajátos feladatokkal segítsenek bennünket a tudás megszerzéséhez. Az oktatás során magasszintű tematika alapján haladtunk, mint hallgató minden nap kihívásokkal teli élményekkel és tudással gazdagodtam, amelyet ezúton is köszönök!"Dr. Szabó Tünde, úszó olimpikon (ezüstérmek: EB, VB, Olimpia), a Magyar Úszó Szövetség főtitkára |
![]() |
Sztárok és sztár coachok - Keresztes Ildikó ajánlja"Örvendek, hogy megismertem Dr.Kollárné Déri Krisztinát és Dr.Kollár Józsefet. Felkeltette az érdeklődésemet a módszer amivel dolgoznak, folytatni szeretném. Ajánlom szeretettel mindenkinek"
|
![]() |
Sztárok és sztár coachok - Mahó Andrea ajánlja"Nagyon örvendek, hogy kapcsolatba kerültem két fantasztikus emberrel: Dr. Kollárné Déri Krisztinával és Dr. Kollár Józseffel, akik által megismertem a coach fontosságát és mindenkinek szeretettel ajánlom."Mahó Andrea, eMeRTon és Artisjus díjas, színésznő, énekesnő, Sir Andrew Lloyd Webber magyar kedvenc női előadóművésze |
![]() |
Sztárok és sztár coachok - Katus Attila ajánlja"Örülök, hogy megismerhettem az Iskola vezetőit és képzését, akiknek segítségével új, egészségtudatos személetek születnek.. Szeretettel ajánlom mindenkinek, aki nyitott az új dolgokra, a változásokra és a hosszútávú megoldásokra!"
|
![]() |
Sztárok és sztár coachok - Balogh Emese ajánlja"Krisztinek és Józsefnek küldöm szeretettel a szívből jövő ajánlásomat: Az ontológiai coaching megtanít arra, hogy előbb önmagunk, majd másoknak segítve utat találjunk a lét egyetemes horizontja irányába. Ebben az iskolában képessé váltam más dimenziókból szemlélni önmagamat, másokat, önmagam és mások környezetének, kapcsolatainak összességét. Szeretettel ajánlom Mindenkinek, aki kitörni vágyik a sablonok világából."Balogh Emese, vezető ásványvízgyártó tulajdonosnője, a Cafe Archibald Tudásközpont alapítója és tulajdonosa, mester coach |
![]() |
Sztárok és sztár coachok - Kiss Lenke ajánlja"Szeretettel ajánlom ezt a minőségi oktatást mindenkinek! Óriási szükség van rátok... csak ajánlani tudom mindenkinek!"Kiss Lenke, Magyarország legendás női kosárlabdázó ikonja Egyedülálló, fantasztikus eredményei: 328-szoros válogatott, Eb-bronzérmes, 4-szeres magyar bajnok, Európa-válogatott, 4-szeres "Év játékosa" A mezőnyből és palánk alól is rendkívül ponterős, domináns center, olimpiai gólkirály! A Halhatatlan Klub tagja |
|
Sztárok és sztár coachok - Nagy Sándor ajánlja"Örültem, hogy megismerhettem a Dr. Kollár Iskola alapítóit, munkájukat! Nagy Sándor
|
![]() |
Közszereplők és sztár coachok - Lengyel Szilvia ajánlja"Az ontológiai coaching eszköztárának segítségével nem a problémákban süllyedünk el, hanem az elképzelhető és elfogadható, alkalmas megoldások fényében és akarásában tudunk túllépni rajtuk. Erre lenne szüksége mindenkinek! Kriszti és József az ehhez vezető utat mutatja meg kiválóan."
Lengyel Szilvia, országgyűlési képviselő |
![]() |
Sztárok és sztár coachok - Koós Réka ajánlja"Régóta tervezgettem, hogy megismerkedek a Life Coaching-gal. Egy új és izgalmas világba csöppentem és kíváncsian várom, mi sül ki belőle. Kacérkodom a gondolattal, hogy a tanfolyamot is elvégzem nálatok!" Koós Réka
|
"Nagyon népszerű írásaink" sorozat cikkei:
1. Irodalmi alkotásokból is tanulhatsz életstratégiát
2. "Örömmérő", avagy a humántanácsadás eredményességi tesztje
3. Tananyag az Élet Iskolájában
4. Coaching és mediáció: híd a generációk között
5. Coachok és mediátorok a Harcosok klubjában
6. Hiányzik a design-szemlélet a hazai humántanácsadói szakmából
7. Hogyan legyünk "világbajnokok"?
8. Melyik coachnál van a bölcsek köve?
9. A hetedik napon "pihenhetsz"
10. Le vagyunk maradva a mediációs kultúra terén
11. Karácsonyi önismeret
12. Karácsonyi jótanács: eszköz legyek vagy műalkotás?
13. Kell-e nekünk humántanácsadó: coach vagy mediátor?
14. Büntető és hatósági ügyekben is alkalmazható a mediáció
(Publikáltuk és megjelent: 2012.01.03.)
Kapcsolódó beszélgetésünk: Nesze neked karrier!
Hogyan működhetnek jól a szervezetek? Hogyan érhetnek el kimagasló eredményeket és miben hasonlítanak a futballcsapatokra? Erről beszélgetett Koller Attila, a HUMAN MAP igazgatója, kkv-tanácsadó, gazdasági coach-mediátor, Dr. Kollár Józseffel, az International Association of Coaching and Mediation (IACM) elnökével és az elnökség tagjaival.
"A focista fejedelem estére az eledelem." Bada Dada
A coachinghoz hasonlóan a futball is olyan, mint egy Rorschach-teszt, mindenki azt vetít bele, amit akar. A pesszimisták szerint a labdarúgás színvonala folyamatosan csökken, a robotfoci megöli a szépséget. Az optimisták persze éppen ellenkező véleményt fogalmaznak meg. Írásom nem erősíti sem egyik, sem másik tábort. Az ontológiai coaching fogalomkészletét használom arra, hogy a "szervezetek mint futballcsapatok" metaforát kibontsam, valamint megkísérlek választ adni a címben feltett kérdésre: hogyan legyünk "világbajnokok"?
Az ontolóciai coaching a stratégiai menedzsment eszközrendszere révén képes arra, hogy a szervezetek (ez lehet család, iskola, nagyvállalat) teljesítménye, és választott stratégiájuk közötti összefüggéseket vizsgálja.
Dr. Kollár József, az IACM elnöke: Az organizációk, köztük a futballcsapatok jellegzetes képességek és erőforrások birtokosai. A menedzsment legfőbb feladata az adott szerveződés képességeinek, erőforrásainak maximális kihasználása. Stratégiai értelemben a legfontosabb erőforrás a tudás, a foci esetében természetesen a futballtudás. A tudás egy része explicitté tehető, és így könnyen átadható, más része viszont birtokosához kötődik.
Utóbbit azért nevezzük hallgatólagos, vagy tacit tudásnak, mert vagy nehéz szavakba foglalni, vagy lényegénél fogva kimondhatatlan, esetleg nincs gyakorlati jelentősége, hogy kimondjuk-e vagy sem.
Teljesen mindegy, hogy fel tudjuk-e sorolni "a balsarokba-csavarás" szükséges és elégséges feltételeit. Hiába tudjuk pontosan szavakba önteni egy biciklicsel előállításának módját, ha nem tudjuk hogyan (knowing how) csináljuk meg a gyakorlatban.
A hallgatólagos tudást tehát a gyakorlatban lehet ellesni a mestertől, míg az explicitté tehető tudás (például hogyan kell az ellenfél csatárait lesre állítani) könnyen átadható (lásd: a számtalan mennyiségű tömegkönyvet a coachingról és a listába szedett eszközökről). A lesre állításnak van elmélete, míg a biciklicsel végrehajtásának nincs. A hallgatólagos vagy tacit tudás átadása lassú, költséges, mivel csak az alkalmazás során sajátítható el. Egy futballcsapat, egy szervezet, egy ország annál értékesebb, minél több lemásolhatatlan, hallgatólagos tudás birtokában van. A klónozható tudású játékosok, szakemberek, politikusok olcsók, vagyis a robotfocisták megdicsőüléséről szóló történetek légből kapottak.
A sok pénzt kereső, nagy játékosok csak rájuk jellemző, explicit formában át nem adható speciális tudással bírnak. Ez adja értéküket, az ő tacit tudásuk vonzza nézőket a stadionokba. A futballcsapatok tudástermelő szervezetek, a nézők erre a tudásra kíváncsiak, nem csak a gólokra. A futballban nem a gólok mennyiség számít (ha így lenne, a kézilabda népszerűbb sportág volna), hanem a játék minősége: egyáltalán nem mindegy, mit csinálnak a játékosok a gólok között.
A gólok tömegtermelése (itt: a coaching-módszerek egyneműsítése) egyszerűen nem eladható termék vagy szolgáltatás. A futball hasonlóan a szerelemhez, egy izgalmas filmhez vagy beszélgetéshez nem a problémák mennyiségi megoldásának a játéka. A foci a nagy hősök, nagy történetek, nagy legendák világa, Esterházy Péter szerint "Nagy Elbeszélés" kicsiben (Semmi művészet). A mérkőzéseket esztétikailag és morálisan is értékelik a nézők. A futballmeccsek a színdarabokhoz hasonló dramaturgiával bírnak. Betartják az arisztotelészi hármas egységet: vagyis a cselekményét, a helyét és az időét, van elejük, közepük és végük.
Mindez szemben áll posztmodern korunkkal, melyben megvisel minket, hogy "így töredezve, az időben előrehorkanva és vissza, mint egy kerge pók járunk a történetek csillogó cserepei között." "Mi még emlékszünk, amikor a történetek az elején (sőt: az elejükön!) kezdődtek, a végén befejeződtek..." (Esterházy Péter: Termelési-regény). Az individualizmus és a piacgazdaság korszakában a futball olyan társadalmi szféra, amelyben mód nyílik az arisztotelészi erények gyakorlására. A focisták olyan hősök, akiknek telosza (célja) meghatározott jellegű győzelem.
A méltó győzelem egyúttal erkölcsi kritika a pénzsóvár valóság, a tehetségtelenség, a durvaság, a képzeletszegénység felett. A győzelem értékét csökkentik az alattomos szabálytalanságok, a kézzel beütött, vagy lesről szerzett gólok, az ellenfél inkompetenciája, a szép megoldások hiánya. A méltó vereség is értékesebb, mint a méltatlan győzelem: emlékezzünk a ghánaiak hősies helytállására, és katartikus bukására a 2010-es vb-n! A játékvezetőkhöz hasonlóan a futballisták kapacitása is korlátozott, ezért a (futball)tudásgyártás elengedhetetlen feltétele, hogy előállítói az adott tudásterület specialistáivá váljanak. A korlátozott racionalitásból adódóan a szakértők szükségképpen specialisták. Aki mindent tud (a fociról és itt értsd, a coachingról), az semmihez sem ért.
A kapusok a gólelhárítás, a hátvédek a szerelés és a lesre állítás szakértői, a középpályások az irányítás szakemberei, a csatárok pedig a gólszerzés specialistái. A szervezetek, köztük a futballcsapatok, sikere azon múlik, hogy milyen mértékben sikerül integrálniuk a specialisták tudását.
Ha a méltó győzelem tizenegy specialista tudásának összeillesztése révén valósítható meg, akkor a fenti cél elérését a minél sikeresebb integráció teszi lehetővé, valamint az egymástól elsajátítható tudás transzferének minimalizálása. A specialisták tudásának integrálása négyféle módon valósulhat meg.
1. A szabályok és irányelvek a játékosok közötti interakciók standardjai, melybe beletartoznak a futball szabályai, az ezekkel összhangban lévő erkölcsi és viselkedési normák.
2. A sorozatok lehetővé teszik, hogy a specialisták minimális kommunikáció és koordináció mellett just in time adják a tudásukat. Gondoljunk például a labdakihozatalra: a kapus mint kidobó-specialista a hátvédhez továbbít, aki valamelyik középpályásnak passzol, a labda legvégül egy csatárhoz mint góllövő-specialistához kerül.
3. A szervezeti rutinok komplexitása nagyban determinálja a sikert. A rutinok révén a csapatok képesek szimultán végzett tevékenységekre: gondoljunk egy gyorséttermi lánc működésére, vagy egy futballcsapat összehangolt védekezésére vagy támadására.
4. A specialisták tudásának integráláshoz váratlan helyzetekben szükség lehet csoportos problémamegoldásra és döntéshozatalra. Kellenek-e szabályok, szabályzók a coaching, illetve a tanácsadás területén?
Menkó Mariann, IACM elnökségi tagja: A feladat egyre komplexebbé válása és a bizonytalanság növekedése szükségessé teszi a standardizált koordinációs mechanizmusok meghaladását, vagyis az improvizációt. Az improvizáció időigényes, és nem biztos, hogy a megfelelő eredményhez vezet a rendelkezésre álló időben. Ezért fontos, hogy amit csak lehet, szabályok, sorozatok és rutinok révén oldjanak meg a szervezetek, hogy minél több idő maradjon az innovációra, a személyes (tacit) tudások "költséges" integrációjára. Az értéket jelentő tacit tudást (a tanácsadásban személyiségek viszik bőrüket a vásárra) azonban nem lehet bürokratikus eszközökkel kezelni. A piac mindig megválaszolja, mi az értékes számára.
Az International Association Coaching, and Mediation Egyesületének sikere -mint ahogyan minden egyéb szervezeté is- nagyban függ a közös tudás mértékétől, mely a szervezet minden tagja által ismert tudáselemek összessége, az egyéni tudásuk metszete. A közös tudás révén integrálható a személyek nem közkinccsé tett tudása, így válik lehetővé a munkamegosztás, vagyis a specializálódásból adódó korlátok ledöntése Az adott szervezet vagy csapat képessége attól függ, hogy milyen mértékben képes specialistái tudását integrálni. Minél magasabb szintű és kiterjedtebb a közös tudás, annál nagyobb mértékű a játékosok speciális tudásának integrációja, vagyis annál jobb képességű a csapat vagy szervezet.
Hogyan dolgzik az International Association Coaching, and Mediation humántanácsadói csapata a coaching és a mediáció sikeréért?
Oláhné Fehér Anna, az IACM alapító tagja: Az eddigi gondolatmenet remélhetőleg választ ad a címben feltett kérdésre: hogyan legyünk "világbajnokok". A fentiekből következően a magyar válogatott, illetve bármely szervezet, mint focicsapat csak akkor válhat versenyképessé, ha olyan specialistákat képez, akiknek a kompetenciái nehezen másolhatóak. Meg kell tanulnunk a tudás olyan széles körű integrációját, amely a nagyfokú oksági bizonytalanság előidézése révén nehézzé teszi a másolást.
Vajon hány órányi tanulás, felkészülés szükséges ahhoz, hogy valaki coach legyen? Pontosan milyen edzés járjon az edzőnek? Ki mondja, ki mondhatja ezt meg?
Izingné Lois Márta, az IACM alapító tagja: A fenti elemzésből következően Magyarország vagy bármely organizáció stratégáinak lényegi feladata a méltó célok megfogalmazása, és olyan struktúrák, folyamatok létrehívása, amelyek erkölcsileg és intellektuálisan "erényesebb játékosokká", ezáltal a piac számára is csábító ajánlatokká tesznek bennünket.
Szerkesztette: Abaházy Noémi, IACM tanácsadója, Dr. Kollár Coaching Iskolacsoport