COACH KÉPZÉS, tanácsadás, terápia, mediáció és coaching: Dr. Kollárné Déri Kriszti, 06 (70) 631-33-11, kriszti.deri@gmail.com, skype: deri.kriszti, 06 (70) 631-33-11, iLoveSchool!

Dr. Kollárné Déri Kriszti hivatalosan is angyal lett

 

Dr. Kollárné Déri Kriszti Havas Henrik "Henrik angyalai" című műsorában Csisztu Zsuzsával és Csézyvel közösen hivatalosan is angyal lett.

Sztárok és sztár iskola - Csengeri Attila ajánlja

a LIFE & BUSINESS DESIGN INTÉZET Dr. Kollár Iskoláját

“Nagy szeretettel ajánlom az iskolát mindenkinek, aki fejleszteni akarja saját magát, vállalkozását és környezetét!”

Csengeri Attila

színész, musical és operett énekes

Sztárok és sztár iskola - Gyulai Júlia Európa-bajnok ajánlja

a LIFE & BUSINESS DESIGN INTÉZET Dr. Kollár Iskoláját

“Hiszek az iskolátok hatékonyságában, szeretettel ajánlom  mindenkinek!”

Gyulai Júlia, Európa-bajnok táncos-koreográfus

(A fiatal tehetség, aki dolgozott Brad Pitt-el)



Sztár képzők és sztár iskolák - a beregszászi főiskola ajánlja


A beregszászi főiskola stratégiai partnerséget kötött 2013-ban a Dr. Kollár Iskolával.

A II. Rákóczi Ferenc Főiskola ajánlja a Dr. Kollár Iskola képzéseit.

 



Sztár képzők és sztár iskolák - a PÉCSI EGYETEM ajánlja


A Pécsi Tudományegyetem Felnőttképzési és Emberi Erőforrás Fejlesztési Kara ajánlja a Dr. Kollár Iskola képzéseit, melynek sikeres teljesítéséről közös tanúsítványt állítanak ki 2014-től.

 



Sztár tudósok és sztár coachok - PhD Dr. Tőzsér János ajánlja


"A filozófia a kritikai gondolkodás legjobb tanítómestere. Hidd el, szükséged van rá!"

PhD Dr. Tőzsér János filozófus, egyetemi docens, a Kaposvári Egyetem tanára, a Doktori Tanács tagja, több hazai és nemzetközi tudományos cikk, valamint könyv szerzője


Sztárok és sztár coachok - Baranyai Annamária ajánlja


"Nagyon hálás vagyok, hogy sikerült megismernem a módszert, amivel dolgoztok. Csak ajánlani tudom mindenkinek!"


Baranyai Annamária, színész-énekesnő


Lévay Szilveszter Nemzetközi Musical énekverseny női szóló kategória 1. helyezettje


Sztárok és sztár coachok - Dr. Szabó Tünde ajánlja

"A Kollár Coaching Iskola nagy segítségemre volt, hogy a mediáció szakmai hátterét teljeskörűen megismerhessem és a gyakorlatok során elsajátíthassam. Vezető tanáraink, Krisztina és József minden tudásukkal azon voltak, hogy képességeinkhez mérten sajátos feladatokkal segítsenek bennünket a tudás megszerzéséhez. Az oktatás során magasszintű tematika alapján haladtunk, mint hallgató minden nap kihívásokkal teli élményekkel és tudással gazdagodtam, amelyet ezúton is köszönök!"

Dr. Szabó Tünde, úszó olimpikon (ezüstérmek: EB, VB, Olimpia), a  Magyar Úszó Szövetség főtitkára

Sztárok és sztár coachok - Keresztes Ildikó ajánlja

"Örvendek, hogy megismertem Dr.Kollárné Déri Krisztinát és Dr.Kollár Józsefet. Felkeltette az érdeklődésemet a módszer amivel dolgoznak, folytatni szeretném. Ajánlom szeretettel mindenkinek"


Keresztes Ildikó énekesnő
1997 Az év musical énekesnője-eMeRTon díj, 1999 Az év énekesnője-eMeRTon díj, 2001 ARTISJUS díj-musical kategória, 2002 Arany Zsiráf-díj-jelölés – Az év hazai rock albuma (Nekem más kell), 2006 VOX-CAR díj-legjobb filmbetét dalért a „Csak szex és más semmi” című filmben., 2011 Fonogram- díj-jelölés – Az év hazai klasszikus pop-rock albuma

Sztárok és sztár coachok - Mahó Andrea ajánlja

"Nagyon örvendek, hogy kapcsolatba kerültem két fantasztikus emberrel: Dr. Kollárné Déri Krisztinával és Dr. Kollár Józseffel, akik által megismertem a coach fontosságát és mindenkinek szeretettel ajánlom."

Mahó Andrea, eMeRTon és Artisjus díjas, színésznő, énekesnő,
Sir Andrew Lloyd Webber magyar kedvenc női előadóművésze

Sztárok és sztár coachok - Katus Attila ajánlja

"Örülök, hogy megismerhettem az Iskola vezetőit és képzését, akiknek segítségével új, egészségtudatos személetek születnek.. Szeretettel ajánlom mindenkinek, aki nyitott az új dolgokra, a változásokra és a hosszútávú megoldásokra!"


Katus Attila, hatszoros világ- és kétszeres Európa aerobic bajnok, életmód szakértő, Trainer of the Year 2010 ELITE - Az év Edzője, a Magyar Torna Szövetség által Az elmúlt 125 év legeredményesebb versenyzője aerobik szakágban
, a Pécsi Sasok aerobik formáció egykori tagja, a SOTE Testnevelési és Sporttudományi Kar óraadó tanára


Sztárok és sztár coachok - Balogh Emese ajánlja

"Krisztinek és Józsefnek küldöm szeretettel a szívből jövő ajánlásomat: Az ontológiai coaching megtanít arra, hogy előbb önmagunk, majd másoknak segítve utat találjunk a lét egyetemes horizontja irányába. Ebben az iskolában képessé váltam más dimenziókból szemlélni önmagamat, másokat, önmagam és mások környezetének, kapcsolatainak összességét. Szeretettel ajánlom Mindenkinek, aki kitörni vágyik a sablonok világából."

Balogh Emese, vezető ásványvízgyártó tulajdonosnője, a Cafe Archibald Tudásközpont alapítója és tulajdonosa, mester coach

Sztárok és sztár coachok - Kiss Lenke ajánlja

"Szeretettel ajánlom ezt a minőségi oktatást mindenkinek! Óriási szükség van rátok... csak ajánlani tudom mindenkinek!"

Kiss Lenke, Magyarország legendás női kosárlabdázó ikonja
Egyedülálló, fantasztikus eredményei: 328-szoros válogatott, Eb-bronzérmes, 4-szeres magyar bajnok, Európa-válogatott, 4-szeres "Év játékosa" A mezőnyből és palánk alól is rendkívül ponterős, domináns center, olimpiai gólkirály! A Halhatatlan Klub tagja

Sztárok és sztár coachok - Nagy Sándor ajánlja

"Örültem, hogy megismerhettem a Dr. Kollár Iskola alapítóit, munkájukat!
Fontosnak tartom a kreativitást és hogy a nagy, világmegváltó gondolatok előtt magunkkal legyünk először tisztában. Jó és rossz tulajdonságainkkal egyaránt, mert csak így láthatjuk az Életet és másokat is tisztán, ítélkezés mentesen!
Hiszen a Jóisten hasonlatosságára  mindannyian teremtők vagyunk, rajtunk is áll, hogy milyen lesz ez az Utazás!
Ajánlom őket szeretettel mindenkinek! :)"

Nagy Sándor
Súgó Csiga és Soós Imre-díjas színész, énekes, a Madách Színház oszlopos és kiemelkedő tagja

Közszereplők és sztár coachok - Lengyel Szilvia ajánlja

"Az ontológiai coaching eszköztárának segítségével nem a problémákban süllyedünk el, hanem az elképzelhető és elfogadható, alkalmas megoldások fényében és akarásában tudunk túllépni rajtuk. Erre lenne szüksége mindenkinek! Kriszti és József az ehhez vezető utat mutatja meg kiválóan."

 

Lengyel Szilvia, országgyűlési képviselő


Sztárok és sztár coachok - Koós Réka ajánlja

"Régóta tervezgettem, hogy megismerkedek a Life Coaching-gal. Egy új és izgalmas világba csöppentem és kíváncsian várom, mi sül ki belőle. Kacérkodom a gondolattal, hogy a tanfolyamot is elvégzem nálatok!"
Köszönettel és üdvözlettel:

Koós Réka
Junior Lyra díjas színésznő, énekesnő

Útkövetés: Címlap

Büszkeség és balítélet? (Senye Ilona munkája I Dr. Kollár Coaching Iskola)

IWIWSatartlapGoogle bookmarkTwitterFacebookBlogter.huMyspace bookmarkNetlog bookmark

Holonok tettenérése Jane Austen, Büszkeség és balítélet című regényében

 

„Pihentessük meg szemünket a leghétköznapibb természeti jelenségen, s ez is tápot ad a csapongó képzeletnek.” 
(Jane Austen)

Az ontológiai coaching rendszerelméletében a válságkezelésre alkalmazott holonikus szisztéma központi terminusa a holon. „A szó egy olyan egészet jelöl, mely egyrészt részekre osztható, másrészt maga is egy nagyobb egész része.”(Kollár 2009,59.) A részek és egészek nem különíthetőek el egymástól, egy növekvő rendszer egymásra épülő szintjei. Egy adott társadalom életét különböző hierarchiák irányítják:-politikai, üzleti, szakmai, katonai, egyházi. A hierarchia különféle szintjein elhelyezkedő szub-egészeket, mint például a család, iskola, munkahely és egyéb szervezetek, holonoknak nevezzük. „A holonok nyílt, önszabályzó rendszerek, melyek egyszerre autonóm egészek és függő részek. „ (Kollár, 2009, 59.-60.)

Arthur Koestler, a holonikus szisztémák elméletének atyja a holont  a Szellem a gépben című művében használta először. Az író szerint : „…Az emberi szellem kreativitása és kórtana az evolúció pénzverdéjében készült egyazon érem két oldala – az egyik oldal a fenséges katedrálisoké, a másik az azokat ékesítő rémséges vízköpőké, amelyek nem engedik elfelejtenünk, hogy világunkban hemzsegnek a rémek, az ördögök és a succubusok, amelyekben tükröződik a betegség fajunk egész történelmén végighúzódó vonulata, s amelyek jelzik, hogy valahol, messze a kezdetek körül valamiképpen félrecsúszott, megbicsaklott valami. …” (Koestler, 1997, 407-408.)

Az ember a történelmi fejlődés során különböző állomásokon, korokon haladt át. Ezekben a korokban átszármaztatással különböző együttélési formákat sajátított el. Követte az adott közösségi holonok által kialakított és továbbhagyományozott normákat. Az erkölcsi szabályok érvényesítése mellett a holonok megalkották azokat a szabályozó rendszereket,melyeket minden tagjának kötelező volt betartani. Az így kialakult illendő viselkedés olyan írott és íratlan szabályokhoz igazodott, amelyek a holonok mindenikére jellemző volt változó tartalommal.

Ezeket viselkedési mintázatoknak tekintjük, és a fogalmi hálóba integrálódva, az irodalom palettáján főleg regényekben érhetőek tetten.

Példaértéküek a  Jane Austen regények, melyek erőteljes társadalmi mintázatokat hoznak a gótikus irodalomból. A gótikus regény a modern irodalomnak egy olyan fajtája, ami a romantika és a horror elemeit ötvözi. Eredete a 17. század elejére tehető, az angol irodalomból gyökerezik, és megteremtője e műfajnak Horace Walpole: Az otrantói várkastély (The Castle of Ontario) című regényével. („gótikus történet”( gothic  story)

Jellegzetessége a gótikus regénynek a feudális és arisztokratikus jogok hanyatlása, az egyéni szabadság iránti vágyakozás házasság vagy öröklés által, a hős és a gonosz összeolvadása, a romantikus ömlengés felfokozott érzelmekkel. Gyakran természetfeletti, vagy annak tűnő jelenségek szerepelnek benne, melyek a fantasztikumot a különös végkifejlet felé irányították. Motívumai a várak, kastélyok, titokzatos levelek,  titkos ajtók, tiltott szobák, tükrök, képek, festmények, erdő, kert, barlang, labirintus, mágia, vámpírok, boszorkányok, démonok, szörnyek, kísértetek.

A gótikus regény legfőképpen a női olvasók körében volt kedvelt irodalmi műfaj. Keletkezése egybeesett a magánszférába zárt középosztálybeli női olvasók és írók megjelenésével. Ezekben a regényekben az idealizált nőkép viselkedési mintát nyújtott a nők számára, ugyanakkor a férfi közönséget is megszólította, a „méltó” férfi szereplő alakjával, aki segíti a gyengébb nemet. Ennek fényében a férfi méltó partnere, társa a nőnek, nem pedig ura és elnyomója. A nők kevés esélyel örökölhettek, a vagyon a családi holon férfi utódját illette meg. A jó módú élet eléréséhez egy olyan holonban tartozó férfi után áhitoztak, aki megtudta teremteni számukra a stabil, „boldog” életet. A nő számára a méltó társ annyit jelentett: jó anyagi körülmények, megfelelő jövedelem, elismerés, biztos háttér a család számára. Nehezítette mindezt, hogy az alacsonyabb holonból való átlépés egy magasabb holonban, kevés valószínűséggel jött létre, éppen a társadalmi elvárások végett. Ugyanis holononként változtak a viselkedési szabályok. A célszerű és szimbolikus illemszabályok, olyan utasítások voltak, amelyek követésével és betartásával az egyén valamely holonhoz való tartozását, illetve más holontól való elhatárolódását fejezte ki. A holonok féltve őrizték a szabályaikat. Elfogadhatatlan volt a lefele házasodás, hiszen a feleségnek az adott holonban méltó képpen kellett képviselnie az elvárásokat, amihez egy bizonyos fokú inteligencia, neveltetés szükségeltetett.

Austen korszakában nagy szerepet kapott a házasság. Regényeiben központi cselekmény a házasság, a vagyon szerzés mellett a holonok közti különbségek finomítása, a rang- és birtokszerzés. Minden Austen leányfigurában él a vágy, hogy saját otthona legyen, vagy mint egyik hősnője mondja: „a házasság az egyetlen tisztességes megoldás egy jó nevelésű, de csekély vagyonú fiatal nő számára.”

Az írónőt komolyan foglalkoztatta a társadalom természete és műveltsége. Regényeiben három holont – arisztokratát, gentryt, és polgárt -mutat be, melyek érintkezéséből súrlódások következtek. Ezeket az ellentéteket humorral viszi a történeteibe. A tragikum is megjelenik írásaiban, két holon különbözőségének ütköztetésében, melyek többnyire anyagi okokból fakadnak. Azonban bőven adódnak szenvedésre okot adó szerelmi kapcsolatok. A megoldás csakis a házasság, mely nemcsak a tévelygéseket zárja le, hanem a boldogság megszerzésében oly fontos önismerethez is elvezet.

Első rangú író! Nem mond többet semmiről, mint amennyi szükséges, nem túloz, nem  kelt bennünk túlzott várakozásokat, úgy viselkedik az olvasóival, mint egy fegyelmezett ember. Szinte észrevétlen tanít ízlésre, jó modorra, önismeretre, mindarra, ami ma ritkább a mező virágánál, a színs szárnyú lepkéknél.

Büszkeség és balítélet című regénye azon írások közé tartozik, melyben pontos, élethű képet ad az 1700-as évek  szokásairól, a társadalmi holonok éles különbözőségeiről. Főhőse Elizabeth Bennet, vidéki úriember lánya és Fiztwilliam Darcy, gazdag arisztokrata földbirtokos találkozásának történetét meséli el.

A Bennet család viszonylag jól él vidéki kúriájukban. Öt lányuk közül a két legidősebb, Jane és Elizabeth a legszemrevalóbb.  Mrs. Bennet egyetlen életcélja és álma, hogy férjhez adja lányait. Az álom, úgy tűnik, részben megvalósulhat; a szomszéd birtokra költözik Mr. Bingley, gazdag, nőtlen és jóképű arisztokrata. Elkíséri szintén arisztokrata származású barátja, Mr Darcy, aki gőgös, kellemetlen természetű és nem kedveli a vidéki életet, a vidéki társaságot. A szelíd természetű Jane beleszeret az új bérlőbe, Elisabeth pedig megismerkedik a jóképű, látszólag dölyfös Mr Darcyval. Ezennel el is kezdődik a rangok és  nemek ádáz csatája. A helyzetet bonyolítja, hogy Lizzy házassági ajánlatot kap a vagyonuk örökösétől, unokatestvérüktől, aki pap. Azonba ő kikosarazza. Eközben Mr. Darcy nem nézi jól szemmel a Jane és barátja közt kibontakozó szerelmet, rangbéli különbözőség miatt elválasztja a párt. Elizabeth rájön és nyíltan felrója Mr. Darcinak a hibáit a leg lehetlenebb időben, amikor Darcy szerelmet vall neki. Ám egy Lydiával kapcsolatos családi válsághelyzet hamarosan ráébreszti hősnőnket arra, hogy mindvégig balul ítélte meg ezt a büszke férfit. A heves szópárbajok közben természetesen észrevétlenül egymásba szeretnek.

A holonikus rendszerben a család holon egy bizonyos szabályokkal, elvárásokkal rendelkezik. A „Bennett család holon” első és legfontosabb életcélja a lányok jól férjhezmenetele. Látszólag ezek a szereplők szinte semmit nem tesznek boldogulásukért. A földbirtokossággal járó javakat élvezik, örökölt évjáradékra nem számíthathatnak, csupán az esetben, ha egyik lány férjhez megy a család férfi örököséhez. Mindennapi életükben legnagyobb szórakozásuk az étkezés, a délutáni teázás,séták a kertben, a cselédek irányítgatása; nagy ritkán a vásárlás, ha új bál van kilátásban. Nagy izgalom egy báli meghívó, vagy színházi játék megtekintési lehetősége, kirándulás, rokonlátogatás más városban, valamint kastélyok alkalmi megtekintése. E családi holonban elvárható viselkedés, hogy ne akadályozzák egymást, családon belül kétes házassággal. Ám a neveltetés hiánya, a saját érdekek követése néha drámaiságra ad okot, hacsak nem oldódik meg regényszerűen a szabálytalanság.Elisabeth az a  regényhős, aki példát mutat e holon értékeiről. Nem adja ólcsón magát, elismeri Mr. Darcy nagyvonalúságát, udvariasságát és elfogadja hovatartozásá. Az arisztokratikus, azaz magassabb holonba tartozó Mr. Darcy számára ez a visszavonulás adja meg a feltétel nélküli bizalmat Elisabetthel szemben. Elismeri méltó társként, elfogadja képességét egy  magasssabb holon szabályrendszerébe való beilleszkedéshez.

Egy másik holon tagjaként, Mr. Darcy hűen ábrázolja viselkedésével az adott arisztokratikus holon egyedi szabályait, valamint az annak való megfelelést minden nehézség nélkül. Kifele egy gőgös, öntelt férfit mutat, aki lenézi a vidéki mulatságokat, elítéli a hangos, közvetlen szórakozást. Arisztokrata származása megköveteli a távolságtartást, de ugyanakkor érzései nem tudnak ellenállni a külső hatásoknak. Az egyszerű vidéki életből egyszer csak elébe toppan egy nő, aki letiporva minden ellenállását és akaratát „elrabolja a szívét”.

A holonikus rendszerben a visszacsatolás irányítása rögzített szabályok közötti keretekben valósulhat meg.  Mr Darcynak rangján aluli lenne belebonyolódni egy vidéki úriember lányába, ezért úgy kerüli ki a furcsa érzelmi megpróbáltatást, hogy elhagyja azt a környezetet, melyben kísértésbe esett és visszamenekül a megszokott, stabil városi környezetében. Magával viszi hasonló szituációban lévő barátját is, mely viselkedéssel máris átvette a vezető holon szerepét. Egy több holonból álló holonikus csoport négy szereplehetőséget foglal magában: vezető/k, tagok, multitagok, és kívülállók. Egy adott holonban több vezető is részt vehet az irányításban, ám kívülről csak egy látszik, még akkor is, ha többen látják el az irányítás szerepét. Amikor a holonok szuperholloná egyesülnek, akkor egy új entitás jön létre önálló célokkal, saját stratégiával. Mr. Darcy a barátság holonban, összefog barátja nővérével és eltávolítják Mr. Binglyt  Janetől, mindazok ellenére, hogy erős szerelmi szálak fűzik a lányhoz. E kapcsolat erősségéről való meggyőződés nélkül döntenek ketten úgy, hogy visszaköltöznek városra. A két vezető holon kooperál egymással, így együttesen sikerül véghezvinni céljukat. A harmadik tag felé, aki ez esetben Mr Bingli, nem kommunikálnak őszintén, csupán betartják az új, általuk hozott szabályokat.

A szabályok teret biztosítanak arra, hogy olyan stratégiákat használjon a holon, amelyek révén sikeresen adaptálódik folyamatosan változó környezetéhez. A barát holont, család holont, társ holont más-más szabályok irányítják. Az eltérő stratégiák követése viszont eredményes lehet egyik, vagy másik esetben. Mr. Darcy engedve érzéseinek levetkőzi azokat az etikai szabályokat, melyeket követett, és egy új kommunikatív szerepet ölt magára, mellyel szerelmet vall Elisabetnek. Váratlanul éri a lány ellenséges viselkedése. Elisabeth váratlan módon nekitámad az őszinte Mr. Darcynak, fejére olvassa az összes hibáját és elutasítja férfi kérését. E zavar holonikus rendszeren belül abból is adódhat, hogy Lizzy egy olyan problémát akar megoldani, amihez nincs meg a kellő információja és képessége. Vagyis a holonikus elméletben problémát okozhat, ha a különböző élethelyzetekben nem a megfelelő kompetenciával rendelkező holon válik vezetővé. Ez kaotikussá teszi a holonikus rendszer működését.

Egyetlen lehetőség Mr. Darcy számára kilábalni ebből a helyzetből, hogy láthatatlan cselekedettel helyrehozza a tettét. Barátjának, Mr. Binglynek elmondja az igazat, aki azon nyomban visszautazik Netherfieldbe, megkéri Jane kezét. A lány boldogan igent mond. Visszaszerzi a Benett család jó hírét az unokaöccse és a legkisebbik Benett lány házasságának támogatásával, valamint ezzel együtt eleget tesz egy családi követelésnek is.

A holonikus rendszerben egy új holon létrehozása történhet úgy, ha előre szabályozva van a holarchia működése. Ez abban az esetben működő képes, ha előre ismerjük a lehetőségek terét, új szabályok íródnak a működtetésére, Mr. Darcy kemény erőfeszítéseket tesz annak érdekében, hogy kivitelezhető legyen jövőre irányuló terve. Az elmélet szerint a döntések jó részét elképzelt környezetekből származó feedbackek vezérlik. Ez Mr Darcy viselkedésében azt feltételezi, hogy az adott holon erkölcsi szabályait megszegve nyitnia kell az általa elképzelt új élet megteremtéséhez, , de ehhez nem kell mindent feladnia! Megteheti, hogy a hierarchikus felépítésű holoniában egy új szuper holont szervezzen, melyben a tagok elosztják a feladatokat, információt cserélnekt, célokat tűznek ki a szuper holon működtetésére. Így tehát Mr. Darcy megkéri Elisabeth kezét, aki ezúttal boldogan elfogadja.

Austen világában az igazi szerelem keretét az etikai erények adják. A Büszkeség és balitélet című történetével szándékában állt kifejezésre juttatni azon jelenségek fontosságát, melyet érzelemnek nevezünk. Az írott és íratlan szabályoknak megfelelően, minden esetben a szerelem igazsága győzedelmeskedik mindenekfelett, a jó elnyeri várva várt ajándékát.

Mr. Darcy magatartása a történetben megismert szereplőkkel szemben, más és más. Attól függően, hogy milyen holonikus rendszerben mozog, annak megfelelően viselkedik. A vidéki bálon először pillantjuk meg az egyenes hátú, állát magasan tartó, kimért lépéssekkel közeledő, lenéző tekintetű földbirtokost. Tartózkodóan viselkedik vagyona és társadalmi rangja felett érzett büszkeségéből fakadóan. Hasonlóan tesz a Netherfieldi Park kastélyában a barátai és Elisabeth jelenlétében. Kimért, tisztelettudó, alig kommunikatív, elfoglalt, hideg arisztokrata. A bensőséges baráti holonban, amikor csak Mr. Bingli a társasága, közlékenyebb és barátságosabb modorú. Megenged magának olyan véleménynyilvánításokat, melyek személyesek és csakis a barátjának címezi.

Elizabeth családjával egy olyan holonikus egységbe kerül, melyben a saját, hozott viselkedési mintái furcsák és teljesen eltérőek. Itt alkalmazkodóvá válik, ugyan akkor megtartja a magasabbrendűségét, megadva a tiszteletet az adott környezetének.

Az Elisabetthel való kapcsolatban már nem a határozott Mr. Darcyt látjuk. Kissé zavarodott és egy viselkedési kényszerrel küzdő férfival találkozunk, aki az új helyzetet nehezen kezeli. Álarcait cserélgeti, néha jól érzi magát, néha meg határozottan kínos számára a beszélgetés.

A holonok két alaptulajdonsággal jellemezhetőek: önállóságra törekvőek és hajlandóak az együttműködésre. Egy kiegyensúlyozott személy bizonyos fokú önérvényesítő készséggel rendelkezik, másrészt pedig az adott közösség elvárásaihoz igazodik, azaz próbál integrálódni. Mr. Darcy tulajdonságait figyelembe véve önállósága rangjából fakadóan egyértelmű, ugyanakkor kompromisszumkötő. Származásából fakadóan egy magasabb rendű erkölcsi követelmény az elfogadható számára, a lazább szabályokkal működő angol középosztály törvényeit elutasítja. Azonban együttműködése, alkalmazkodása világossá válik cselekedeteiből, hiszen képes megtenni bármit a szeretett hölgy kegyeinek elnyeréséért.

Felmerül a kérdés: Jane Austen mit akart ábrázolni regényei társadalmában? Burkoltan, némi gunnyal bírálja a korszakot; stílusának éppen ez adja azt a csendes, szinte észrevétlen iróniáját, amely regényeiben fellelhető. Moralizáló hajlama nevelő hajlamával egyértelmű. Bírálja a nőnevelést, amely korlátozott, és kiterjeszti nevelését az olvasókészség, mint kompetencia fejlesztésére. Az írónő szerint a jó könyvek megédesítik mindannyiunk szabad óráit, fejlesztik az ízlésünket, élesítik ítélőképességünket, s mindezt önmagunk felfedezéséért tesszük. Meglátása szerint alá kell rendelnünk hajlamainkat, emberi természetünket, a józan ész , a kifinomult érzéket mások iránt, mert ez  biztosíthatja mindenki helyét a társadalomban.

Nárcisztikus világunkban, mely az önimádat felé tendáll és elfelejti azon kompetenciákat, melyek egyértelműen szükségesek egy holonikus rendszer működéséhez, az olvasás, igen nagy tanítómester lenne! Az összetartozás, a kitartás, az erkölcsi viselkedés, a megbecsülés nagy szavak, ám megtalálhatóak az Austen világában és szívesen átszármaztatnám a jelenbeli holonokban. Az erkölcsi szabályok betartása napjainkban jóval nagyobb hangsulyt igényelne és  a nárcizmus „születte kamaszai”, (Dr. Kollár József)  kompetencia hiányosság miatt válnak bizalmatlanokká saját magukkal szemben. A holonok viselkedési szabályaiból a mai világba nagy szükség lenne a azokra az „Elisabeth féle „viselkedési mintázatokra, amely nem az olcsóságról szól, hanem a megfontolt erkölcsösségről, még akkor is, ha szerelem első látásra felfogás vezérli az individumot. Mr Darcytól kapott viselkedési mintázat szintén tanítható  az akkori holonok világából, a mai erős nárcizmusssal szemben.

Az Austen világában fellelhető holonok szabályrendszeréből a  viselkedési formák átszármaztatása nagy segítségére lenne a  egy jobb világ megteremtésének.

 

Felhasznált irodalom:

 

1)      Kollár József – Kollárné Déri Krisztina: Vízen járni. A válságkezelés filozófiája.,Mentofaktura Kiadó, 2009.Bp.,

2)      Jane Austen (1775-1817), http://www.literatura.hu/irok/real/jane_austen.htm

3)      Dr. Kollár József, Boldogság gyere haza, Bp.,

http://iloveschool.hu/blog/44-deri-kriszti-ontological-coach-blogja/502-ezt-nezd-ne-a-valo-vilagot-6-oeroem-forrasai.html

4) Dr. Kollár József, Nárcizmus, A XI. század egészséges betegei: a tökéletes fogyasztó, Mentofaktura, .http://www.drkollarcoaching.hu/mentofaktura.html#s00DisplayAnchor3

5) Fábri Anna: A művelt és udvarias ember, Mágus Kiadó, 2001, Bp.

 

 

Az iLoveSchool párkapcsolati, válási és üzleti menedzsment tanácsadója:
Csintó Edit
akkreditált life
és business coach >>


Tóth Éva
Consigliere, és Coach krízis
Info: Ezt a címet a spamrobotok ellen védjük. Engedélyezze a Javascript használatát, hogy megtekinthesse.

Fekete Gertrud
Jószolgálati coach,
szomaesztétika coach
szakértő
Info: Ezt a címet a spamrobotok ellen védjük. Engedélyezze a Javascript használatát, hogy megtekinthesse.

Feliratkozás hírlevélre

Utolsó fórum hozzászólások

  • Integessen szépen Extremisztánból (2013. március 08., péntek)
    Kedves Bernadett, amikor szerelmesek vagyunk, a fellegekben járunk, hívjuk ez...
  • Megtartsam őt (2013. március 08., péntek)
    A hallgatói levelet élesítette: Abaházy Noémi Elnézést kérek hogy lev...
  • A végének márpedig nincs vége (2013. február 28., csütörtök)
    Kedves Csilla, nézze csak meg ezt a videót: www.youtube.com/watch?v=k8AkjWQ3P...
  • Vége? (2013. február 28., csütörtök)
    Aki az olvasói levelet megjelentette: Abaházy Noémi Köszönöm válaszát...
  • Szép mese a szerelem mítoszáról (2013. február 27., szerda)
    Kedves Levélíró, "Ha mást szeret! Az a legrosszabb! Azt nem lehet kibírn...
  • Engedjem, hagy menjen? (2013. február 27., szerda)
    A Levélíró online kérdésének megjelenését engedélyezte: Abaházy Noémi...
  • Varázsló (2013. február 21., csütörtök)
    Na jó, de hogyan? "Gondold, hogy most olyan állapotban vagy, mint a már fe...
  • Napi mentál kisfröccs 53. - Szívet cserélj ne égboltot (2013. február 20., szerda)
    "Azt hiszed, veled történt meg egyedül, és csodálkozol rajta, mint valami s...
  • Hűtlen látomás (2013. február 13., szerda)
    Kedves Katus, a rovartípusú kommunikáció hasonlít ahhoz, ahogy például a...
  • Nem hiszem (2013. február 13., szerda)
    Az olvasói kérdést élesítette: Abahází Noémi Tisztelt Kollárné Dér...
  • Florida-vita (2013. február 12., kedd)
    Lényeg mindig a részletekben rejlik: hogyan? Hogyan tanuljuk meg a hajótöré...
  • Napi mentál kisfröccs 52. - A hajótörés művészete (2013. február 07., csütörtök)
    Ha nem vagy kész arra, hogy változtass az életeden, egy coach sem segíthet r...