COACH KÉPZÉS, tanácsadás, terápia, mediáció és coaching: Dr. Kollárné Déri Kriszti, 06 (70) 631-33-11, kriszti.deri@gmail.com, skype: deri.kriszti, 06 (70) 631-33-11, iLoveSchool!

Dr. Kollárné Déri Kriszti hivatalosan is angyal lett

 

Dr. Kollárné Déri Kriszti Havas Henrik "Henrik angyalai" című műsorában Csisztu Zsuzsával és Csézyvel közösen hivatalosan is angyal lett.

Sztárok és sztár iskola - Csengeri Attila ajánlja

a LIFE & BUSINESS DESIGN INTÉZET Dr. Kollár Iskoláját

“Nagy szeretettel ajánlom az iskolát mindenkinek, aki fejleszteni akarja saját magát, vállalkozását és környezetét!”

Csengeri Attila

színész, musical és operett énekes

Sztárok és sztár iskola - Gyulai Júlia Európa-bajnok ajánlja

a LIFE & BUSINESS DESIGN INTÉZET Dr. Kollár Iskoláját

“Hiszek az iskolátok hatékonyságában, szeretettel ajánlom  mindenkinek!”

Gyulai Júlia, Európa-bajnok táncos-koreográfus

(A fiatal tehetség, aki dolgozott Brad Pitt-el)



Sztár képzők és sztár iskolák - a beregszászi főiskola ajánlja


A beregszászi főiskola stratégiai partnerséget kötött 2013-ban a Dr. Kollár Iskolával.

A II. Rákóczi Ferenc Főiskola ajánlja a Dr. Kollár Iskola képzéseit.

 



Sztár képzők és sztár iskolák - a PÉCSI EGYETEM ajánlja


A Pécsi Tudományegyetem Felnőttképzési és Emberi Erőforrás Fejlesztési Kara ajánlja a Dr. Kollár Iskola képzéseit, melynek sikeres teljesítéséről közös tanúsítványt állítanak ki 2014-től.

 



Sztár tudósok és sztár coachok - PhD Dr. Tőzsér János ajánlja


"A filozófia a kritikai gondolkodás legjobb tanítómestere. Hidd el, szükséged van rá!"

PhD Dr. Tőzsér János filozófus, egyetemi docens, a Kaposvári Egyetem tanára, a Doktori Tanács tagja, több hazai és nemzetközi tudományos cikk, valamint könyv szerzője


Sztárok és sztár coachok - Baranyai Annamária ajánlja


"Nagyon hálás vagyok, hogy sikerült megismernem a módszert, amivel dolgoztok. Csak ajánlani tudom mindenkinek!"


Baranyai Annamária, színész-énekesnő


Lévay Szilveszter Nemzetközi Musical énekverseny női szóló kategória 1. helyezettje


Sztárok és sztár coachok - Dr. Szabó Tünde ajánlja

"A Kollár Coaching Iskola nagy segítségemre volt, hogy a mediáció szakmai hátterét teljeskörűen megismerhessem és a gyakorlatok során elsajátíthassam. Vezető tanáraink, Krisztina és József minden tudásukkal azon voltak, hogy képességeinkhez mérten sajátos feladatokkal segítsenek bennünket a tudás megszerzéséhez. Az oktatás során magasszintű tematika alapján haladtunk, mint hallgató minden nap kihívásokkal teli élményekkel és tudással gazdagodtam, amelyet ezúton is köszönök!"

Dr. Szabó Tünde, úszó olimpikon (ezüstérmek: EB, VB, Olimpia), a  Magyar Úszó Szövetség főtitkára

Sztárok és sztár coachok - Keresztes Ildikó ajánlja

"Örvendek, hogy megismertem Dr.Kollárné Déri Krisztinát és Dr.Kollár Józsefet. Felkeltette az érdeklődésemet a módszer amivel dolgoznak, folytatni szeretném. Ajánlom szeretettel mindenkinek"


Keresztes Ildikó énekesnő
1997 Az év musical énekesnője-eMeRTon díj, 1999 Az év énekesnője-eMeRTon díj, 2001 ARTISJUS díj-musical kategória, 2002 Arany Zsiráf-díj-jelölés – Az év hazai rock albuma (Nekem más kell), 2006 VOX-CAR díj-legjobb filmbetét dalért a „Csak szex és más semmi” című filmben., 2011 Fonogram- díj-jelölés – Az év hazai klasszikus pop-rock albuma

Sztárok és sztár coachok - Mahó Andrea ajánlja

"Nagyon örvendek, hogy kapcsolatba kerültem két fantasztikus emberrel: Dr. Kollárné Déri Krisztinával és Dr. Kollár Józseffel, akik által megismertem a coach fontosságát és mindenkinek szeretettel ajánlom."

Mahó Andrea, eMeRTon és Artisjus díjas, színésznő, énekesnő,
Sir Andrew Lloyd Webber magyar kedvenc női előadóművésze

Sztárok és sztár coachok - Katus Attila ajánlja

"Örülök, hogy megismerhettem az Iskola vezetőit és képzését, akiknek segítségével új, egészségtudatos személetek születnek.. Szeretettel ajánlom mindenkinek, aki nyitott az új dolgokra, a változásokra és a hosszútávú megoldásokra!"


Katus Attila, hatszoros világ- és kétszeres Európa aerobic bajnok, életmód szakértő, Trainer of the Year 2010 ELITE - Az év Edzője, a Magyar Torna Szövetség által Az elmúlt 125 év legeredményesebb versenyzője aerobik szakágban
, a Pécsi Sasok aerobik formáció egykori tagja, a SOTE Testnevelési és Sporttudományi Kar óraadó tanára


Sztárok és sztár coachok - Balogh Emese ajánlja

"Krisztinek és Józsefnek küldöm szeretettel a szívből jövő ajánlásomat: Az ontológiai coaching megtanít arra, hogy előbb önmagunk, majd másoknak segítve utat találjunk a lét egyetemes horizontja irányába. Ebben az iskolában képessé váltam más dimenziókból szemlélni önmagamat, másokat, önmagam és mások környezetének, kapcsolatainak összességét. Szeretettel ajánlom Mindenkinek, aki kitörni vágyik a sablonok világából."

Balogh Emese, vezető ásványvízgyártó tulajdonosnője, a Cafe Archibald Tudásközpont alapítója és tulajdonosa, mester coach

Sztárok és sztár coachok - Kiss Lenke ajánlja

"Szeretettel ajánlom ezt a minőségi oktatást mindenkinek! Óriási szükség van rátok... csak ajánlani tudom mindenkinek!"

Kiss Lenke, Magyarország legendás női kosárlabdázó ikonja
Egyedülálló, fantasztikus eredményei: 328-szoros válogatott, Eb-bronzérmes, 4-szeres magyar bajnok, Európa-válogatott, 4-szeres "Év játékosa" A mezőnyből és palánk alól is rendkívül ponterős, domináns center, olimpiai gólkirály! A Halhatatlan Klub tagja

Sztárok és sztár coachok - Nagy Sándor ajánlja

"Örültem, hogy megismerhettem a Dr. Kollár Iskola alapítóit, munkájukat!
Fontosnak tartom a kreativitást és hogy a nagy, világmegváltó gondolatok előtt magunkkal legyünk először tisztában. Jó és rossz tulajdonságainkkal egyaránt, mert csak így láthatjuk az Életet és másokat is tisztán, ítélkezés mentesen!
Hiszen a Jóisten hasonlatosságára  mindannyian teremtők vagyunk, rajtunk is áll, hogy milyen lesz ez az Utazás!
Ajánlom őket szeretettel mindenkinek! :)"

Nagy Sándor
Súgó Csiga és Soós Imre-díjas színész, énekes, a Madách Színház oszlopos és kiemelkedő tagja

Közszereplők és sztár coachok - Lengyel Szilvia ajánlja

"Az ontológiai coaching eszköztárának segítségével nem a problémákban süllyedünk el, hanem az elképzelhető és elfogadható, alkalmas megoldások fényében és akarásában tudunk túllépni rajtuk. Erre lenne szüksége mindenkinek! Kriszti és József az ehhez vezető utat mutatja meg kiválóan."

 

Lengyel Szilvia, országgyűlési képviselő


Sztárok és sztár coachok - Koós Réka ajánlja

"Régóta tervezgettem, hogy megismerkedek a Life Coaching-gal. Egy új és izgalmas világba csöppentem és kíváncsian várom, mi sül ki belőle. Kacérkodom a gondolattal, hogy a tanfolyamot is elvégzem nálatok!"
Köszönettel és üdvözlettel:

Koós Réka
Junior Lyra díjas színésznő, énekesnő

Útkövetés: Címlap Dr.KOLLÁR Címke: drkollarcoaching
IWIWSatartlapGoogle bookmarkTwitterFacebookBlogter.huMyspace bookmarkNetlog bookmark

Címke: drkollarcoaching

2014.05.31 16:06:45
drkollar

 

John Dewey (/ˈduːi/; FAA October 20, 1859 – June 1, 1952) amerikai pragmatista filozófus számos könyvet írt a nevelésről. Szerinte nem csupán teoretikus, kvázi-tudományos módon kell viszonyulnunk a világhoz, hanem tervezőként, olyan emberként, akinek a "szeme, füle és a keze parancsra váró szerszámok", vagyis a valóság alakításának eszközei, és nem passzív reprezentálói.

A demokrácia és a modern termelési feltételek miatt nem tudjuk pontosan megjósolni, hogy milyen lesz a civilizáció húsz év múlva. Ezért lehetetlen a gyermeket adott helyzetekre felkészíteni. Csak úgy lehet õt a jövõre nevelni, ha megtanítja arra, hogy ura legyen önmagának. Vagyis olyan képzést adunk neki, hogy tehetségeit gyorsan és teljes mértékben alkalmazni tudja; szeme, füle és keze parancsra váró szerszámok legyenek; tudja megítélni a körülményeket; gazdaságos, hatékony cselekvésre legyen képes.


Dr. Kollár Iskolája: coach képzés, mediátor képzés, önismeret, abduktív tanácsadás, vezetői designgondolkodás

a Pécsi Tudományegyetem Felnőttképzési és Emberi Erőforrás Fejlesztési Kara közös képzésében és tanúsítványával


  John Dewey | iloveschool | drkollarcoaching | nevelés | oktatás | filozófia
Hozzászólások 0Találatok: 2925  

2014.05.28 18:04:55
drkollar

Kollár József Kiűzetés a Gutenberg téri galaxisból (Budapest, Seneca, 1997) című verseskötetéről a megjelenését követően G. Komoroczy Emőke írt recenziót az Irodalom Visszavág című lapban. Ezt olvashatják a portál olvasói most (ha nem is mindörökké.

G. Komoróczy Emőke

Kiváló sporthulla

Kollár József: Kiűzetés a Gutenberg téri galaxisból

Seneca, Budapest, 1997.

„Nem csábít többé a határtalan. 
az igazság pontos 
melegére vágyom. barátaim: 
szikár fogalmak, hosszú hallgatások.” 
(Számadás)


A költő komoly esztétikai-filozófiai stúdiumokkal, tanári múlttal, kisdoktorival a tarsolyában. A Gutenberg-galaxisnak nemcsak tanulmányozója, hanem gyarapítója is; mégis „száműzöttként” bolyong benne – hiszen a floppyk és az internetes technika „csodái” közepette hovatovább elillan a szellem. Költőnk ambivalensen viszonyul az ezredvégi „globalizációhoz”: örül előnyeinek, ugyanakkor aggódik, nem merülnek-e majd alá a gépi memória adattengerében a Múlt humán értékei, nem mosódnak-e el az „emberközpontú” világlátás maradványai? „Reflektálok a számítógépesített világ (időnként) sablonos képeire, az emberi gondolkodást csupán a memória kapacitására redukáló szemlélet eluralkodására, ugyanakkor élvezem a virtuális valóság táguló világegyetemét” – írja bevezetőjében a szerző (Új manierizmus?).


A komputer-technika mintha sivárabbá tenné az érzelemvilágot, ugyanakkor tágítja a gondolkodás határait: rászorítja az embert önmaga s környezete racionális(abb) szemlélésére. A költészet maga is fogalmibbá válik – talán kissé hidegebbé is: nem a psziché belső köreiből építkezik, hanem a tudat szűrőjén átszűrt élményekből. Persze, azért nem „üresebb”, csak távolságtartóbb és indulat-mentes. Költőnk számára a szó – a szent, teremtő Logosz – szellem-hordozó élő valóság most is, csakhogy már elveszítette messianisztikus pátoszát. „A szavak nem szeretik / a nagy szavakat, / a központi / ünnepek tomboló álviharait. // Nem szólnak önmagukról, / de hallgatásuk / tiszteletet ébreszt / az eretnekek, a vértanúk / és Szókratesz iránt” (a Fakultatív geometria ciklus bevezető verse). 
A szent, teremtő Logosz azonban teljességgel hiányzik a mai életből. A Rákóczi tér, Rigó utca, Baross utca gravitációs terében magukat áruló hölgyikék, a Kukakutató Egyetem testi-lelki rokkantjai, a lumpenek egyre szaporodó áradata nem örömteli látvány az ezredforduló csodáit leső tekintet számára; mégis, ebben a közegben kell önmagát megfogalmaznia annak is, aki a Magasabb Értékek őrzését tartja feladatának. „Nem mintha élvezném / e félig se világot, de itt kell / bóklásznom e gettószéli szélben / s lejegyeznem, mit ad” (Fakultatív geometria). 
Kollár József fanyar iróniával kezeli önmagát, szeretteit, a családot, de az értékhiányos külső valóságot is (az egész Don Juan ideje ciklus, a Fakultatív program, Fakultatív ifjúság, Fakultatív párkák, Salvador Daliás nagyapámnak, valamint az Öröklétben élek című versek). Az élet empirikus síkján, a „földszinti” létben nem érzi igazán otthonosan magát. „Másfajta érzékiségre vágyom: elvont fogalmak csupaszsága csábít”; a dolgok hátterében rejlő törvényeket szeretné értelmezni: „minden nap elérni / Kháron kenuját, mégse / szállni be. semmiből formálni / verset, szerelmet – gyöngyöző titokból / selymes hazugságból –, méltó / férfitett, bátor gyöngeség” (Szerenád). Ugyanakkor sejti: nem könnyű egy életen át kitartani a Magasabb Értékek mellett. „Félek, Uram, belőlem is / kiváló sporthullát nevelnek / az évek, hiába hárítok minden megszokást: // Majd úszhatok én is / körbe-körbe, örökké hanyatt, / a tél mínuszának és a tavasz / enyhületének zárójelében” (Kívül-belül). 
Az egymást kizáró ellentétekből, a feloldhatatlan ellentmondásokból és szélsőségességekből álló élet alapproblémáit megoldani lehetetlen – tehát csakis a kívülállás, a felülemelkedés segíthet belső autonómiánk megőrzésében (Lapis philosophorum, Fakultatív, Diogenesz, Kémiai menyegző stb.). A jelenségeket értelmezni, objektív képet kialakítani róluk csak a független szellem képes. „Kinézel. meglátod. belátsz / mögé. a tiéd. beavatott vagy. / nem nyúlsz, nem tágítasz. / minőséged, bár nem tudod mi az, / megőrzöd, formádat / tartod a kiszabott időben” (Kabala). A végső, „a halál mögül felderengő” kérdésekre pedig választ találni még soha senki nem tudott – sem a művészet, sem a filozófia nem képes megragadni a lét legrejtettebb titkait (Az idős Borghes) – akkor hát hogyan remélhetnénk empirikus síkon egyértelmű válaszokat!? 
A kiürült világegyetem, a kiürült emberi élet mégis szívfacsaró szomorúsággal tölti el költőnket – bármily ironikusan kezeli is önnön szomorúságát. „Az atyák sorvadó / imáiból kihull az Isten. / kormos neoncsillag / pislákol, Nietzsche lelke lebeg a Gutenberg tér fölött. /…/ A költő horgára / nem akad semmi, szív nélkül / oson a Szív utcán: / páncélököl a zsebében” (Saturday Night Fever). 
Ez tehát a kiűzetés az otthonosság világából. A Gutenberg-galaxis fölött még a szellem lebegett – a Gutenberg téri galaxis már reménytelenül üres – kietlen. Talán újra meg kellene keresnünk/találnunk Istent; s akkor a táguló Világegyetem terei újra benépesülnek szellem-lényekkel? Kollár József kötete egyértelműen azt sugallja: valami/valaki hiányzik a világból, ami/aki tartalmat adhatna életünknek, ami/aki lelkileg gazdagabbá tehetne bennünket.

KiadóSENECA KIADÓ
ISBN: 9638038713
Nyelv: MAGYAR
Kiadás éve: 1997 
Árukód: 2030118
Adatok: 68 o., fűzött, 20 cm


  költészet | drkollarcoaching | Kiűzetés a Gutenberg téri galaxisbó | iloveschool | G. Komoróczy Emőke
Hozzászólások 0Találatok: 2400  

2014.05.20 15:44:46
drkollar

Közzétesszük Dr. Bányai Ferenc PhD, filozófus, jogász recenzióját a Vízen járni című könyvünrül, mely a Magyar Filozófiai Szemle 2012/2. számában jelent meg.

A szöveg a Magyar Filozófiai Szemle online változatában is elérhető:

http://filozofiaiszemle.net/wp-content/uploads/2014/03/Bányai-Ferenc-Philosophia-vitae-magistra.pdf

 

RECENZIÓ

Bányai Ferenc

Philosophia vitae magistra

Kollár József – Kollárné Déri Krisztina, Vízen járni. A válságkezelés filozófiája.

Budapest, Mentofaktúra Kiadó, 2010. 232 oldal

A mű sajátos helyet igényel a magyar filozófiai esszéirodalomban. Stílusa posztmodern, amennyiben érvelésében tudományos definíciókra ugyanúgy hivatkozik, mint költeményekre, szociológiai tényekre csakúgy, mint a Ponyvaregény, vagy a Szárnyas fejvadász című filmek egyes jeleneteire, filozófusok érvelésére csakúgy, mint Svejk örökbecsű anekdotáira. Nem rendszerező, fejezetekre, pontokra és alpontokra pedánsan felosztott mű. Esszé-füzér, s ami összefűzi az egyes darabokat az a szerzők eredeti szemléletmódja és sajátos viszonyulása az olvasóikhoz. Nemcsak a szakmabeliek szűk csoportját célozza meg mondanivalójával, hanem az olvasók szélesebb körét, s ez egyben egyik megkülönböztető jegye is a műnek.

A szerzők leendő olvasóikat „filozófusoknak” tekintik, azt kiemelve, hogy mindenki rendelkezik azzal a rá jellemző készséggel, ami meghatározza, hogyan látja saját magát és a világot.  A könyvben bemutatott elméletek megértése és azoknak az élet legkülönfélébb területein való újszerű alkalmazása  ugyanakkor a mindennapokban megszokottnál  komolyabb elmemunkát igényelnek a befogadótól, és ezáltal reflektáltabb látásmódra, tudatosabb „filozofálásra” késztetik az olvasót. Mert mit is kezdenénk olyan kifejezésekkel a mindennapi életben, mint a mcdonaldizácó, vagy „de- mcdonaldizácó”, hogy a  „posztmcdonaldizácó”-t rögvest ne is említsük. A szerzők sokáig nem hagynak kétségek között bennünket, Ritzer, George (1998) The McDonaldization Thesis: Explorations and Extensions, London, SAGE Publications) elméletét használják fel gyakorlati filozófiájukban.

A művet szerzői az ontológiai coaching műfajába sorolják és e műszót a következő értelemben kívánják használni. A szóösszetétel első tagját nem tekintik mindközönségesen lételméletnek, hanem olyan konceptuális modellnek, amely absztrakt és leegyszerűsített képe a világnak, amelyet bizonyos célból reprezentálunk. A coaching pedig a szerzők olvasatában nem pusztán tanácsadás, hanem (a manufaktúra analógiájára képzett), mentofaktura, amelyben a szerzők és olvasóik közösen adaptív tudást és érzelmeket termelnek. Az ontológiai coaching folyamatában mindkét résztvevő tanár és tanuló is egyben.

Ez a folyamat a valóság azon régiójának feltárását segíti, ami az olvasók egyedi élményeinek sokszínűségét tartalmazza, szemben a fogalmiság falai közé zárt világgal. Rorty-t követve úgy vélik, hogy a nagy legitimáló narratíva helyett tetteink, gondolataink igazolása a jövőben található. Céljuk a kreatív destrukció, vagyis az olvasók világait meghatározó filozófiákban  mutációk létrehívása azért, hogy az olvasó-filozófusok élete komplexebb és érdekesebb lehessen. A szerzők a mindenkori problémát nem gátló tényezőként, hanem a készségek és képességek mozgósítását kínáló alkalomként kezelik. Az éltben  tanácsot adó filozófus a hozzáfordulókat rávezeti alternatív ontológiáik felismerésére és ezáltal a problémák megoldásának lehetőségeit mutatja fel.

Ezáltal az olvasó lehetőséget kap, hogy egyszerre elveszítse és meg is találja önmagát. A szerzők, mint coach-ok: a maladaptív világlátású coachee-knak segítenek abban, hogy azt elengedjék, majd újabb, működőképes ontológiát építsenek fel saját maguk számára a már rendelkezésre álló világuk elemeiből. Másként megfogalmazva: Válság még nincs, de a megoldás már megvan.

A könyv a szerzők szándéka szerint a pragmatizmus hagyományához kötődik, szemléletmódjában bevallottan az analitikus megközelítésmód áll hozzá közel. Deklarált alapintenciója szerint sui generis filozófiai mű, amennyiben az elmélet és gyakorlat összekapcsolásával a korunk tudástermelésre épülő információs társadalmában adott helyzetre reflektál.  Abból indul ki, hogy az értelmes gyakorlat nem az elmélet mostohagyereke. Így még az elméletalkotás is egy gyakorlat a többi között, és magát az elméletalkotást is lehet értelmesen vagy ostobán folytatni.

A válságkezelés e könyvben kifejtett változatának differentia specifica-ja, hogy számos, első látásra nem is egymással konzisztens filozófiai elméletre és terminusra épít. Ezek közül dominánsak, - bevallottan – Toffler bestseller könyve (Toffler, Alvin (2001) A harmadik hullám (ford. Rohonyi András), Budapest Typotex Kiadó), továbbá az idő dinamikus szemlélete, a pragmatista filozófia klasszikusa W. James és újabb képviselői közül R. Rorty, valamint March döntéshozatali elemzése.

Alvin Toffler szerint az emberi történelmen és kultúrán három nagy változás hulláma söpört végig: az első a mezőgazdasági forradalom, ezt követte és alakította át radikálisan az ipari forradalom hulláma, majd jelen korunkban a leghatalmasabb, a harmadik hullám érvényesül elkerülhetetlenül, mely tagadja az előző korszak szervező elveit. Korunk információs társadalmában dominanciára jut a de-standardizáció de-specializáció, de-szinkronizáció, de-maximalizáció, de-centralizáció és természetszerűleg ütközik az ipari társadalom által létrehozott ezzel ellentétes elveivel és a mezőgazdasági még élő hatásával.  Az új hullám a régi társadalmi, gazdasági, politikai szituációt rombolja, gyökeresen új helyzetet teremt, új, élethelyzetet, kihívást jelent, újfajta mentalitást igényel. Az ontológiai coaching ebben az új helyzetben nemcsak segít eligazodni és megoldásokat keresni, hanem felmutatja a változások által kínált lehetőségeket és újraformálni saját gondolkodásunkat és ezáltal életünket is.

A szerzők a továbbiakban a társadalomtudomány, a kommunikációelmélet, a pszichológia és nem utolsó sorban a filozófia területéről kölcsönöznek szakkifejezéseket és alakítják azokat az általuk előszeretettel használt kreatív destrukció segítségével.

A „kreatív destrukció” a problémákat generáló, rugalmatlan, zsákutcát jelentő egyensúlyi helyzetek rombolása az innováció lehetőségeinek felmutatásával és elősegítésével. Ennek alapja az a meggyőződés, hogy a környezet állandó dinamikus szelekciót hoz létre, az innováció folyamata pedig a gazdasági, társadalmi, tudati szituáció módosítása avégett, hogy valami új épülhessen.

Az eredetileg a kapitalista fejlődés jellemzésére Schumpeter által használt kifejezést (Schumpeter, Joseph A.(1950) Capitalism, Socialism and Democracy, NY: Harper and Brothers) ebben a könyvben analógiásan a személyközi kapcsolatokra, társadalmi jelenségekre, valamint egyéni és interpereszonális problémák kezelésére egyaránt alkalmazzák.

A szerzők a kreatív destrukció terepeként tekintenek többek között a szerelemre, amennyiben a másiknak a saját ontológiától különböző, nem a mi világunkból való ontológiájával való találkozása a régi világok rombolásával jár, hogy a közös új épülhessen. Régi kapcsolataink ódon világait annál intenzívebben romboljuk, minél eredetibb világok konstruálása indít jelenlegi szerelmünk. A rombolást követi a teremtés. A rombolás mértéke határozza meg az újdonság arányát.

A nagyrészt megszokás által táplált, jól működőnek tartott viselkedésmintázatok nemcsak az egyén, hanem a kapcsolatai által érintettek számára is láthatatlanul, érthetetlennek tűnő módon elavulttá válnak. Az innovatív, alkotó jellegű cselekedetek előre nem látható módon megváltoztatják a környezetet, s ez rombolással jár. Ez olyan jellegű és mértékű lehet, amit az újítást hozó nem látott előre, vagy kifejezetten ódzkodott tőle, ennek következtében fokozott kreativitásra kényszerül. Másként szólva, saját életének alkotója lesz. A destrukció olyan változásokat eredményez, amelyek negatív következményei csak nagyfokú kreativitás révén küszöbölhetők ki. A kreatív destrukció folyamatos változás, amely lehetetlenné teszi a pozíciók megszilárdítását, hosszú távú stratégiák változatlan végrehajtását, célja az ember, vagy egy adott rendszer rugalmatlanságának elkerülése, hiszen az életképtelenséghez vezetne.

E gondolatmenethez illeszkedik a döntően Watzlawick  (1997) kutatásaira hagyatkozó paradoxon felfogás tárgyalása, -  amelyet a szerzők  a kreatív destrukció aleseteként kezelnek. Az adott helyzetben feloldhatatlannak látszó ellentmondás folytán az érintettek nemcsak egymást nem értik, hanem saját mentális világukat sem. Ez nem csak kommunikációs zavarhoz, de súlyos pszichés és társas kapcsolati problémákhoz vezethet. A paradoxonok logikai teréből meglepő módon éppen a paradoxonok által elért kreatív destrukció révén léphetük ki.  A paradoxonok logikájának tudatos kiaknázása révén meta-szintre juthatunk. Paradoxonok alkalmazásával a terapeuta, a coach, vagy mediátor újszerű látásmódra készteti és reflektív gondolkodásra kényszeríti a kliensét.

A könyvben mind az egyéni, mind a közösségi konfliktusokra alkalmazott további kulcsfogalom a holon. A szerzők Arthur Koestlerre utalva a biológiai és társadalmi rendszerek olyan önfenntartásra törekvő, más holonokkal interakcióba lépő alapegységét jelölik ezzel a kifejezéssel, amely részekre osztható egész, de egyúttal egy nagyobb egész része. Ha az egyes embert holonnak tekintjük, akkor e terminus alapján az „ember társadalmi lény” megállapítás azt jelenti, hogy ez a „holon” nem önmagában érthető meg, hanem csak a nagyobb, a „társadalom-holon” részeként, más ember-holonokkal létesített interakcióiban.

A következőkben az elmefilozófia, a kognitív nyelvészet és a mindennapi életproblémák témái kerülnek tárgyalásra, amelyek rokoníthatósága első pillantásra több, mint kérdéses, inkább abszurdnak tűnő vállalkozás. A szerzők azonban rögtön megadják a kulcsot ehhez, a metaforák tárgyalása során. Meggyőzően mutatják be, hogy a fogalmi metaforák mennyire uralják a mindennapi nyelvhasználatot és öntudatlanul is szervezik gondolkodásunkat, azaz ontológiáinkat. Nemcsak a vallás, a művészet és a tudomány, hanem a mindennapi tudat is metaforákra épül. Donald Davidson (1984) azon gondolatára építenek, miszerint a metaforák szinte önálló életet élnek „a metafora a nyelv álommunkája”, s ezáltal mi magunk öntudatlanul is és az élet minden területén közvetítői vagyunk a metaforáknak. Hatalmunkban áll azonban , hogy a metaforákat új összefüggésben használjunk, sőt újakat is alkothatunk. A sikeres metaforahasználók a nyelvhasználat adta lehetőségeket használják ki, illetve a nyelv kreatív működését segítik.

A metafora új értelmezése arra mutat rá, hogy emberi tudat funkcionálisan elkülönült modulokból álló rendszer, de az elme mégis képes arra, hogy több modult összekössön és ezáltal használhasson egyszerre. A filozófus-coach feladata, hogy a hozzá fordulók számára ezt nyilvánvalóvá tegye, és azok felismerjék, hogy életproblémáik kialakulásáért a gondolkodásukra ránehezült metaforáik a felelősek. Részint ezek lecserélése, részint a meglévő metaforák átértelmezése révén szembe helyezkedhetnek a zsákutcába vezető tudat mechanizmusokkal, majd a más ismertetett kreatív rombolás segítségével saját maguk alkothatnak adaptívabb, élhetőbb ontológiákat maguknak.

A metaforákkal foglalkozó rész így különösen értékes része lesz a könyvnek azáltal, hogy nem elégszik meg a kognitív nyelvészet metaforaelméleti fejtegetéseinek ismertetésével, hanem annak gyakorlati hozadékait is elénk tárja.

Végül a szerzők ars poetikájáról. Amint az Bruner egy gondolatához igazodó ajánlásukból kitűnik, szándékuk, hogy olvasójuk számára a világot kevésbé banális, újrateremtésre érdemesebb hellyé tegyék. A szerzők szövegeiket az értelem, a szabadság, a könnyedség, a képzelet eszközeinek tekintik, amelyek elősegítik, hogy az olvasók a világot kevésbé rögzített, kevésbé banális, újrateremtésre fogékonyabb helynek lássák. Ezt azáltal szeretnék előmozdítani, hogy ráveszik az olvasót, az értékek átszűrésére „az értelem és az intuíció finom fátyolán”.


Dr. Kollár Iskolája: coach képzés, mediátor képzés, önismeret, abduktív tanácsadás, vezetői designgondolkodás

a Pécsi Tudományegyetem Felnőttképzési és Emberi Erőforrás Fejlesztési Kara közös képzésében és tanúsítványával


  Kollár József | Déri Kriszti | drkollarcoaching | Bányai Ferenc | coaching | filozófia
Hozzászólások 0Találatok: 2369  

2013.12.31 11:47:53
drkollar

Minden kedves látogatónknak, hallgatónknak, szimpatizánsunknak, és antipatizánsunknak, (Nietzsche szavaival Mindenkinek és Senkinek) Boldog Újévet kívánok az ILoveSchool nevében.

The Wallflowers: Love is a country

http://www.youtube.com/watch?v=aTUecyp7Pt0


Dr. Kollár Iskolája: coach képzés, mediátor képzés, önismeret, abduktív tanácsadás, vezetői designgondolkodás

Pécsi Tudományegyetem Felnőttképzési és Emberi Erőforrás Fejlesztési Kara közös képzésében és tanúsítványával


  zene | coaching | drkollarcoaching | Kollár József | iloveschool | alternatív rock
Hozzászólások 0Találatok: 1400  

2013.12.17 17:44:35
drkollar

 

Kedves Hallgatóinknak, Mindenkinek és Senkinek!

Kollár József: Fakultatív Rilke

 

Megszentelt nomádok a gépek,

átjárnak a virtuálfények.

 

Akinek nincs, nem is lesz soha,

paripája Szent Mihály lova.

 

Aki maga van, marad maga,

vaktában vágtat, nem várják haza.

 

Ki vámosra vár üres határon,

annak igazán szent a karácsony.

 

Budapest, 2013. december 17.


Dr. Kollár Iskolája: coach képzés, mediátor képzés, önismeret, abduktív tanácsadás, vezetői designgondolkodás

a Pécsi Tudományegyetem Felnőttképzési és Emberi Erőforrás Fejlesztési Kara közös képzésében és tanúsítványával

.


  vers | Fakultatív Rilke | drkollarcoaching | iloveschool Kollár József
Hozzászólások 0Találatok: 1656  

2013.11.29 07:48:56
drkollar

 

Alkalmas szösszenet

 

Fél lábbal a földön: eltűnőben,

arcodon évekig eltűnődtem.

És most is... miközben feltűnően

szépülsz a rondító téridőben.

 

2013. nov. 29.


  Déri Kriszti | drkollarcoaching | vers | Kollár József | iloveschool | coach képzés | coachképzés | mediáció
Hozzászólások 0Találatok: 1499  

2013.11.13 11:11:31
drkollar

Tetszik ez a vers, annak ellenére, hogy rengeteg technikai hibája van: pl a "láthatatlanná tévő mackófelsőben" sor olyan, mint egy fibrilláló szív, amit megpróbál a költő defibrillálni..., drámai újraélesztés

Zemlényi Attila: Téli időámítás

2013. október 30.

j

Ne súgjon semmit a miskolci ősz!

Már megint rájött a bolondóra.

Hallottad?

Ezt ne.

Hagyj még hintázni a nyögő lombok alatt,

Ne válts még semmit valóra.

 

Sétálni lassan a Szinva felé,

szép lassan, észrevétlen.

Nézni, hogy milyen játékosak

ezek a felhők,

egyre csak nézni, kéz a kézben.

 

Hogy lesz a babából fiú,

fiúból férfi, hogy nő ki a fű utána.

Láthatatlanná tevő mackófelsőben,

terepszín és csillagos sorssal.

Az ősz ne találjon ránk ma.


  költészet | Kollár József iloveschool | drkollarcoaching | vers
Hozzászólások 0Találatok: 1477  

2013.10.09 16:21:06
drkollar

ABDUKTÍV TANÁCSADÁS ALAPJAI 1.
Sherlock és a Különbözés Módszer, meg a Jocó

J. St. Mill szerint az oksági magyarázatok keresésének egyik jól működő eszközét az úgynevezett Különbözés Módszere biztosítja számunkra.

Jelöljük az okokat nagy betűkkel (A, B, C) míg az általuk előidézett okozatokat kis betűkkel (a, b, c).

Ha „A” ok „a” okozatának kiderítése a célunk, akkor gyümölcsöző szembeállítanunk ABC körülményt BC körülménnyel. Abban az esetben, ha azt az eredményt kapjuk, hogy ABC  oka abc-nek, míg BC bc-t okozza, akkor bizonyítottnak látszik, hogy „A” okozta „a”-t.

Ha „a” következmény okára keresünk magyarázatot, akkor olyan abc körülményből célszerű kiindulnunk, melyben „a” jelen van. Ha tudjuk, hogy nagy a valószínűsége annak, hogy abc-t ABC okozza, és bc-t BC, akkor sherlock holmes-i feladatunk az, hogy kiderítsük, ABC vagy BC körülményegyüttes áll-e fenn mint ok.

Például ha az érdekel bennünket, hogy a padlón heverő ember él-e vagy holt, akkor a következőképpen használhatjuk a Különbözés Módszerét.
Tegyük fel, hogy egy földön heverő embert az abc jelenségegyüttesként látjuk a következőképpen:

  • a=halottnak látszik,
  • b= hullarészegnek tűnik,
  • c=fáradtnak látszik.

Ha tudjuk, hogy abc-t ABC okozza, melyben

  • A: halott,
  • B: rengeteget ivott,
  • C: sokat volt fenn egyfolytában,
  • valamint azt is tudjuk, hogy bc-t nagy valószínűséggel BC okozza,

akkor, ha képesek vagyunk megállapítani, hogy halott (szíve nem dobog, nincs agyműködése), abból nagy valószínűséggel arra következtetünk, hogy tényleg halott, nem csak annak látszik.

Ugyanezzel a sherlock holmes-i módszerrel következtethetünk arra is, hogy miért halott, például magától vagy idegen beavatkozás, mondjuk méreg beadásának következtében.

A kontrasztív kérdés: Miért inkább természetes halálra következtetünk, mint idegenkezűségre utalóra?

Minél részletesebb, vagyis nagyobb magyarázó erővel bíró oksági magyarázatra törekszünk, annál kisebb a magyarázatunk valószínűsége. Annak az állításnak, hogy Jocó halott, nagyobb a valószínűsége, mint annak, hogy Jocó halott, és megmérgezték, és a szomszéd mérgezte meg, és teázás közben mérgezték meg, és meg akarták kaparintani az aranyóráját stb.

A magyarázat során a valószínűség és a magyarázóerő közötti kényes egyensúlyt kell fenntartanunk.

Az X halottnak látszik nagyobb valószínűséggel bír, mint az, hogy halott, a halott nagyobb valószínűséggel bír annál, mint hogy szívinkfartusban halt meg, ami valószínűbb annál, hogy milyen típusú szívinkfartusban, hány órakor, milyen hosszú haláltusát követően, mit érzet közben a haldokló stb.


Dr. Kollár Iskolája - coach képzés, mediátor képzés, önismeret, abduktív tanácsadás


  mikrotörténelem | coaching | ontológia iloveschool | drkollarcoaching | Sherlok Holmes | abdukció | J St. MIll
Hozzászólások 0Találatok: 1760  

2013.09.23 06:55:16
drkollar

Az én olvasatomban: a molnár az írott magaskultúra elemeit szabadon felhasználva illeszti össze a szóbeliség standardjai alapján. Vagyis a népi, orális kultúrába integrálja az írott magas-kultúrából szubjektív módon kiemelt törmelékeket. Ez kicsit hasonlít korunk népi kultúrából származó (bármiféle szakmaiság hiányától szenvedő) tanácsadásához. Az úgynevezett integrált szemlélet gyakran az jelenti, hogy mindenféle lebutított töredéket, törmeléket hordanak egybe, mint egy építkezésen a segédmunkások.

PhD Dr. Kollár József (Wikipédián)

"A sajt és a kukacok egy inkvizíciós peranyag nyomán készült, egy friuli molnár, bizonyos Menocchio vallomásai, elszólásai, kocsmai bölcselkedése, levelei alapján.
Carlo Ginzburg annak jár utána, hogy honnan származhattak ezek az elegyes nézetek. Aprólékosan összehasonlítja a molnár kijelentéseit a reformáció az idő tájt terjedő hittételeivel. Sorra veszi Menocchio – az inkvizíció által precízen dokumentált – olvasmányait, egybeveti őket Menocchio megfogalmazásaival. Rávilágít, hogy a könyvnyomtatás elterjedésével igen távoli eszmék is „elszivároghattak” egy kis friuli falu kocsmájába.
A mű megjelenése idején Ginzburg történetírói módszerének kettős újdonsága abban állt, hogy egyrészt a történelmi fejlődést meghatározó uralkodó osztályok és intézményeik helyett az „alárendeltek”, a falusi kisemberek életét kutatta, másrészt a széles körből összegyűjtött adattömeget feldolgozó „makro”-vizsgálat helyett egyetlen ember életszemléletének, sorsának, környezetének a rekonstrukciójára törekedett. A molnár vélekedését a magas kultúra megnyilvánulásainak kijáró figyelemmel, filológusi, vallástörténeti hozzáértéssel elemzi, és közben társadalomtörténeti képet is ad. A részletek „sűrű leírásával” próbál általános érvényű kijelentéseket tenni. Ez a módszer a nyolcvanas évek elején „mikrotörténelem” néven vonult be a szakmai köztudatba. Alapjait kétségkívül Carlo Ginzburg vetette meg, aki ezzel a fiatalkori remekművével elfoglalta helyét a történetírás klasszikusai között."


Dr. Kollár Iskolája - coach képzés, mediátor képzés, önismeret, abduktív tanácsadás


  mikrotörténelem | coaching | ontológia iloveschool | drkollarcoaching
Hozzászólások 0Találatok: 1685  

2013.09.16 19:19:24
drkollar

Ez egy cikk, illetve részlet a Hattyú a komputer vízén című könyvemből (mely egyben a PhD-m).

 

Irodalom Visszavág: IV05 (Új folyam/5 - 1999-2000 TÉL)

Kollár József

Épülj be vagy ne épülj be, mindkettőt megbánod!

Larry & Andy Wachowsky: Mátrix

Képzeld el kedves Olvasó, hogy olvasásod helyszíne egy számítógépprogram által létrehozott illúzió, amelynek tervezője az evolúció nyertese, a Mesterséges Intelligencia. A szuper-geométert (Isten) felváltja az hiper-programozó (MI), "aki" megépítette és beprogramozta a kozmikus számítógépet, azaz algoritmusra redukálta a meglehetősen sokszínű Világegyetemet. A természeti és a rájuk épülő egyéb törvények egyaránt a nagy számítógép programjai. Mi "emberek" (“Szerzőstül", "Olvasónőstől", "Olvasóstól") a program részei vagyunk, mely az "Univerzum" számítógépén fut. A program kimenő adatainak, azaz a tényeknek az előállításáért egy meglehetősen sűrített algoritmus a felelős. Persze ez nekünk magas, azaz olyan helyet foglal el, mint a "Mont Blanc csúcsán a jég", vagy saját öntudatunk. Tegyük fel, hogy a Számítógép-univerzumon kívül valódi emberek élnek (az Olvasónő, az Olvasó és Szerző), akikkel árnyékvilágunk lakói (az "Olvasónő", az "Olvasó" és a "Szerző") nem tudnak, de persze nem is akarnak kapcsolatot létesíteni. Hiszen, ha a kozmikus számítógépen futó programon belül élünk, akkor számunkra ("Olvasónő", "Olvasó", "Szerző") a szimulált világ éppen annyira valóságos, mint a nem szimuláltaknak (Olvasónő, Olvasó, Szerző) a reális világ. "A kulcskérdés a következő: léteznek-e a szimulált emberek? Ha őket kérdezzük meg, igen. Tegyük fel, hogy bármilyen tevékenységre, amelyet a valódi emberek elvégeznek vagy el tudnak végezni létezésük valóságának eldöntéséhez - az önreflexió vagy a környezettel való kölcsönhatás - a szimulált emberek szintén képesek, s el is végzik azokat. Egyszerűen nincs mód arra, hogy megtudják, belül vannak a számítógépen, mely őket létrehozta... Ezért ebben a szimulált univerzumban létező emberek semmiképpen nem tudják megítélni káprázat voltukat, hogy nem egyebek egy számítógépen belül ide-oda tologatott számsornál, hogy nem valódiak." 
A fenti gondolatjátékban az ember olyan számsor, amely azt hiszi, hogy önreflexióval, felelőséggel és kreativitással bír. Ha képesek vagyunk olyan programot írni, amelyben a szimulált emberek valódi személyeknek hiszik magukat, akkor mi is tekinthetünk önmagunkra úgy, mint a világegyetem programján futó szimulált énekre? Milyen kritériumok alapján tudnánk eldönteni, hogy ők valóban személyeknek hiszik magukat? Honnan tudjuk, hogy mi hozzájuk képest valódi személyek vagyunk? Lehet, hogy az én fikció, esetleg lélektelen zombik (Olvasók és Olvasónők) szimulálják egymás és önmaguk számára pl. az érzelmeket? 
Larry és Andy Wachowski ezredvéget búcsúztató filmje, a Mátrix a fenti kérdésekből táplálkozó kultuszmozi. A rendezőpáros ahhoz a generációhoz tartozik, melynek tagjai a Csillagok háborúján, fantasztikus képregényeken, a virtuális utcákon és tereken csavarogva nőttek fel, miközben nem feledkeztek meg az emberiség nagyobb elbeszéléseiről sem, azaz érdekli őket a mitológia, a teológia, a matematika és a filozófia. A film tele van hermetikus utalásokkal, de csupán a látványra szakosodott naiv nézők (azaz a Nem-olvasók és a Nem-olvasónők) igényeit is messzemenően kielégíti. Az opusz a jövő orwelli víziója, több műfaj: a sci-fi, a kung-fu, a love story, a balett-film, az intellektuális-mozi keresztezésének ütőképes hibridje. A helyzet kétségtelenül reménytelen: a Mesterséges Intelligencia legyőzte szülőjét az embert, a testünk által termelt energiát használja fel működéséhez, miközben az általa létrehozott Mátrix nevű program révén azt az illúziót kelti, hogy szabadok vagyunk: azaz Olvasónők, Olvasók és Szerzők. A látszólagos realitás, a szükségszerűség birodalma (azaz a program által létrehozott illúzió) és a titokzatos másik világ (ami egyszerre álom és igazi valóság) egyaránt az Evolúciónak köszönhetik létüket, de míg a Mátrix által generált világ "emberei" képtelenek reflektálni helyzetükre, a való világba került cybernauták, és az eredendően ott születettek igen. A történet elején éppen egy Trinity nevű hackernőt próbálnak letartóztatni a rendőrök, akiket sallangmentesen és zokszó nélkül megöl (valljuk be, jól áll neki a pisztoly), viszont a három napszemüveges ügynök elől menekülnie kell. A hálózaton megismert Morpheus az, aki segít neki átkerülni a másik világba, csak úgy, mint később a Mátrix elleni harc kiválasztottjának, Neonak. A három ügynökről kiderül, hogy a Mátrix rendjét védelmező kifinomult ölőgépek, akik gyakorlatilag legyőzhetetlenek. Céljuk az, hogy Morpheus kis csapatának nyomára bukkanjanak, azaz kiirtsák a Mátrix öntörvényű fejlődésének, ha teszik evolúciójának vadhajtását: a reflexiót, az emberi szabadságot és a kreativitást, azaz megöljék Morpheusz apját, az Álmot. A film A tragédia születésének egy elsőre képtelennek tűnő állítását változtatja képpé: "Ahogy...a filozófus a létezés valóságához, a művészet iránt fogékony ember ugyanúgy viszonyul az áloméhoz: pontosan és örömest figyel rá: mert az álom képeivel értelmezi az életet, az álomeseményekkel készül az életre" Neonak ahhoz, hogy átkerüljön a másik tartományba (az Alice Csodaországában főszereplőjéhez hasonlóan) a fehér nyulat kell követnie. Ha "a metafora a nyelv álommunkája", akkor a lázadók léte a Mátrix álommunkájának eredménye, a lét hierarchiájában elfoglalt helyük azonos a nyelv mindennapi használatán élősködő metaforákéval. Az álomvilág (ha tetszik valóság) hősei olyan programot írnak Neo számára, mellyel csak is akkor képes harcolni a konvergens gondolkodás csúcsteljesítményei, az ügynökök ellen, ha ő a Kiválasztott, tehát a Mátrix működésének mellékterméke: különleges mutáció, a divergens gondolkodás non plus ultrája. A film végén győz az emberi kreativitás és szabadság (azaz a művészet, az álom) a Mátrix embertelen szükségszerűsége felett. Nyitva marad a kérdés: ha mindkét világ a Mátrixnak köszönheti létét, akkor az elnyomó renden élősködő szabadság vírusa (önnön hatalmának kiterjesztése során) nem ütközik-e szükségszerűen korlátokba? A néző gyakran nem tudja, hogy a szereplők éppen hol vannak. A rendezőpáros, akár két rakoncátlan démon, elmossa az álom és az ébrenlét, a fikció és az realitás, az eredeti és a másolat, az illúzió és valóság határát. A probléma ismerős, hiszen nem más, mint Descartes démonhipotézisének újrafogalmazása. Lehet, hogy létezik egy gonosz démon, aki avval szórakozik, hogy elhitesse velünk, szegény, tudatlan halandókkal, hogy hivő, gondolkodó vágyó, lények vagyunk, akik legtöbbször el tudják különíteni igaz hiteiket a hamisaktól, és közben pedig (mai nyelven befejezve e szakállas történetet) a használó illúziója az egész. A démon-argumentum azért rettenetes, mert az emberi szellemnek, mint megismerő apparátusnak a kompetenciáját kérdőjelezi meg en bloc. "Fölteszem...valamely gonosz szellem, amely igen nagy hatalommal rendelkezik s ravasz is egyben, minden igyekezetével azon van, hogy megtévesszen engem. Fölteszem továbbá, hogy az ég, a levegő, a föld, a színek, az alakok, a hangok, és valamennyi külső dolog nem más, mint az álmok játéka, amellyel ez a gonosz szellem vet cselt a hivés bennem lévő képességének " Hilary Putman BIV-hipotézise (brain-in-the-vat, azaz agy a tartályban) még jobban rímel a programemberkék korábban vázolt helyzetére. Képzeljük el, hogy folyadéktartályba tett agyak idegvégződéseit gonosz neurológusok és számítógépes szakemberek összekötik egy komputerrel, mely azt az illúziót kelti az agyakban, hogy ők normális körülmények között létező személyek. Tapasztalataik és gondolataik megegyeznek a miénkkel, s ha ez így van mi miért ne lehetnénk BIV-ek? 
Ha óvatosan körülnézel, kedves Olvasó(nő), talán nem is tűnik olyan őrült ötletnek, hogy a század ezredvégi menetelése csupán egy program által keltett illúzió. Valójában számsorok ömlenek a színfalak mögött, azaz a Mátrix világában élünk, és még életünk legboldogabb napja sem mások, mint az ezredvégi zombik (szellem nélküli agyak) álommunkájának eredménye. Amennyiben mindez igaz, akkor mindegy, hogy beépülsz vagy kívül maradsz. Vagy mégse?


  film | iloveschool | drkollarcoaching | filozófia Kollár József | Mátrix
Hozzászólások 0Találatok: 1480  

2013.09.07 15:11:41
kollarkrisztike

Dr. Kollár ajánlja

"Ariel Kenig 1983-ban született, Párizs egyik elővárosában nőtt föl. Regényének hőse szintén fiatalember, kortársunk, aki megcsömörlik a világhírű Renault autógyár billancourt-i mintatelepének kétszeresen kilátástalan mindennapjaitól: embertelen taposómalomnak érzi ezt a rombuszemblémába zárt világot, amely fölé azonban a termelés beszüntetésének, a megélhetést nyújtó sziget kultúrnegyeddé alakításának perspektívája úgy tornyosul, mint a végzet. A balsejtelem és a tagadás űzi a fiút a családi otthon falai közé, ahol napról napra számot ad elvonulásáról. Még szűkebb térben, még egyhangúbb háztartási teendők közepette, csakis özvegy apjával és hűségesen feljáró barátnőjével érintkezve képes visszatalálni teljes önmagához - így szüremkedik be hozzá újfent, emlékein és indulatain keresztül az élet, a szánandóan triviális, ám egyedüli reményt jelentő emberi összetartozás. A környezet, az ambivalens létállapot szociografikus hitelű, érzékeny ábrázolásával Ariel Kénig azonnal nagy figyelmet keltett - Camuséhez hasonlították stílusát -, megérzései pedig időközben sokszorosan igazolódtak."

Amiről nekem:

Olyan világot ábrázol, amelyben a profán keretezi a szentet. A profán keret széttörésére irányuló vágy, illetve kísérlet : A szünet.

"...gyér az érdeklődés. Az emberek rábólintanak, de időpontot már nem beszélnek meg.  AZ IS CSAK OLYAN ESTE, MINT A TÖBBI, JOBB HA AZ EMBER OTTHON MARAD A LEHÚZOTT REDŐNY MÖGÖTT."

ARIEL KENIG: A SZÜNET, EURÓPA, 2009, 143. O.


  regény | A SZÜNET | ARIEL KENIG | drkollarcoaching | Kollár József | KRITIKA
Hozzászólások 0Találatok: 1795  

2013.08.21 16:45:20
kollarkrisztike

A „J hisz a keresztény tanokban” kijelentés J-nek a keresztény tanok egészére irányuló attitűdjét állítja, amely részben J-nek a kereszténységről szóló állításokra vonatkozó vélekedéseire redukálható. Ugyanakkor abból, hogy hisz a kereszténység tanait megragadó adekvát állítások igazságában, nem következik, hogy értékesnek tartja azokat.

Amennyiben a keresztény tanok igazságán túl hisz a keresztény tanítások értékében is, akkor egyrészt hisz a keresztény tanok igazságában, másrészt értékesnek tartja őket, de ebből még nem következik, hogy hívő. A vallásos tapasztalat nem redukálható sem arra, hogy hiszünk a kereszténységre vonatkozó állítások igazságában, sem arra, hogy értékesnek tartjuk azokat. Lehetséges, hogy valaki nagyon sok igaz állítás birtokában van a keresztény tanokra vonatkozóan, ráadásul értékesnek is tartja azokat, és mégsem hívő, viszont az is elképzelhető, hogy valaki nagyon kevés igaz vélekedéssel bír a keresztény tanokról, és mégis elköteleződik a keresztény életvitel mellett.

Más elhinni, illetve értékesnek tartani a keresztény tanokat, és más elköteleződni a teisztikus gyakorlat mellett. A teisztikus gyakorlat nem alapozza meg az Istenbe vetett hitet, hanem az Istenbe vetett hit a forrása a teisztikus gyakorlatnak (Alston, 1991).


  filozófia | vallás | hit | bizalom | drkollarcoaching | iloveschool
Hozzászólások 0Találatok: 1480  

2013.07.07 19:41:04
drkollar

A Mozgó Világ júniusi számában is megjelentek a verseim
Kollár József:
Fakultatív Petrarca



  Kollár József | drkollarcoaching | Mozgó Világ | iloveschool | költészet
Hozzászólások 0Találatok: 2075  

2013.05.01 11:59:09
drkollar

Íme az áprilisi Mozgó Világban megjelent verseim.


  Mozgó Világ | drkollarcoaching | Kollár József | versek | iloveschool
Hozzászólások 0Találatok: 2073  

2013.04.03 12:15:14
drkollar

Bármi is az igazság szerelem tekintetében, annyi biztos, hogy van barátság első látásra.

Herbert George Wells

A „szerelem első látásra” olyan évezredek alatt artikulálódó fogalmi keret révén determinált válasz, amely kizár magából mindent, ami nem spontán és nem érzelmi jellegű.

Egy hipotetikus vadember  hormonjai késztetését követve vélhetően ellenállhatatlan vágyat érez arra, hogy közeli kapcsolatba kerüljön valószínű kielégülése tárgyával, de ez az érzés merőben különbözik a  „szerelem első látásra” komplex és kimódolt élményvilágától. Utóbbit olyan mentális háló szövi át, meg át, amelyet költők, regényírók, történészek, filozófusok szőnek  évezredek óta újra, meg újra.

Ezeknek a láthatatlan hálórendszereknek vagyunk a foglyai, miközben abban az illúzióban élünk, hogy mi szőjünk életünk intellektuális és érzelmi fonalát.  Biológiai késztetéseink ebben a komplex fogalmi hálóban nyernek értelmet, s válnak  annak az átfogóbb, loveliest életmagyarázatnak a konstitutív elemeivé, hogy mi az életünk értelme.

Vagyis létünk egyik legmeghatározóbb, reménykedve várt, szenvedélyteli élménye az első látásra bekövetkező szerelem, melynek során uralhatatlan, felkavaró,  kataklizmaszerű érzelmi változást élünk át.

 


  drkollarcoaching | pszichológia iloveschool | coaching | filozófia | szerelem
Hozzászólások 1Találatok: 1911  

2013.03.26 09:16:02
drkollar

Továbbra is a bizalom témakörénél maradva. Robert C .Solomon és Frenando Flores: Building Trust (Bizalomépítés) című könyvükben a következőket írják:

Nem kétséges, miként azt számos kutatás alátámasztja, hogy  a házaspárok nem szánnak elég időt arra, hogy életük apró-cseprő dolgain, illetve sérelmeiken túl, az életről alkotott elképzeléseiket és vízióikat  is megosszák egymással. De a legfontosabb a bizalom, az egymás iránti nyitottság. Nem csupán az érzelmek kifejezése, hanem kölcsönös elfogadása, egymás közötti folyamatos érzelem-áramoltatás és (tehetjük hozzá ontológiai coachingosan szólva) közös kontroll.

Vagyis:

Az izgalmas párkapcsolat a közösen generált és felügyelt érzelmek kontrolljának élménye. Arra irányuló bizalom, hogy együtt nemcsak megoldjuk a felmerülő problémákat, hanem a jövőben is élvezni fogjuk az életet. Bizalom a kompetenciáinkban, az együttműködésünkben, abban, hogy közösen élvezhető és túlélhető legalább a következő pillanat, perc, óra, és kis szerencsével, akár hosszú évek is.

 

(Building trust, 28 oldal)


  bizalom | filozófia | pszichológia | drkollarcoaching | iloveschool
Hozzászólások 0Találatok: 1626  

2013.03.25 15:04:59
drkollar

Írok egy cikket az Isten iránti bizalomról, és egyéb könyvek mellett kezembe akadt Jonathan Edwards, 18. századi teológus, filozófus egy magyarul is megjelent könyve, Idemásolok az elejéről. A valódi és a hamis érzelmeket taglalja. Érdekes.

Az igazi és hamis vallás között való különbségtétel hiánya borzasztó következményeket von maga után. Például:

1) - Sokan hamis tiszteletet ajánlanak fel Istennek, melyről azt vélik, hogy kedvesen fogadja, holott valójában ő elutasítja azt.

2) - A Sátán sok embert becsap a lelki állapotát illetőleg. S Ilyen módon örökre tönkre teszi őket. Ilyen esetekben a Sátán elámítja a népet azzal, hogy azt véljék maguk felől, hogy szentek, holott valójában ők a legrosszabb képmutatók.

3) - A Sátán beszennyezi a valódi hívők hitét. Egyenetlenségeket és romlottságokat vegyít bele, és ezek miatt a hívők kihűlnek lelki érzelmeikben. Úgyszintén zavarba hoz másokat nagy nehézségekkel és kísértésekkel.

4) - A keresztyénség nyílt ellenségei felbátorodnak, mikor látják, hogy az egyház ennyire romlott és szétesett.

5) - Az emberek azzal a tévhittel követnek el bűnöket, hogy ők ezzel Istent szolgálják. Így tehát készakarva vétkeznek.

6) - A hamis tanítás még a keresztyénség barátait is megtéveszti, azáltal, hogy az ellenség munkáját segítik előre, anélkül, hogy tudnának róla. Ezek sokkal hatékonyabban rombolják a keresztyénséget, mint annak nyílt ellenségei, mivelhogy abban a tévhitben vannak meggyőződve, hogy előresegítik Isten munkáját.

7) - A Sátán pártokra szaggatja Krisztus népét, és szembeállítja egymással a hívőket. Keresztyének vitatkoznak egymással, olyan hévvel, mintha lelki buzgóság vezetné őket. A keresztyénség üres szóharcokká deformálódik. A harcoló felek lefoglalják az ellentétes szélsőségeket, miközben a helyes középút szinte teljesen mellőzötté válik.

Mikor a keresztyének látják a hamis vallás borzasztó következményeit - amint az igaz vallás színében tünteti fel magát -, ez megrendíti őket meggyőződésükben. Nem tudják, hova forduljanak és mit higgyenek. Sokan kételkednek abban, hogy van-e valami valóban értékes, igazi dolog a keresztyénségben egyáltalán. A tévelygés, hitetlenség és ateizmus terjedni kezd.

Ez okokat figyelembe véve, rendkívül fontos, hogy megtegyünk minden tőlünk telhetőt, hogy megértsük az igazi vallás természetét. Amíg ezt meg nem tesszük, nem várhatunk tartós ébredést, és nagyon kevés jót várhatunk vallásos értekezéseinktől és vitáinktól, mivel még azt sem fogjuk tudni, hogy miről érvelünk.

Szándékom az, hogy hozzájáruljak, amennyire tudok, e könyvvel az igazi vallás(kegyesség) megértéséhez. Célom az, hogy megmutassam a Szentlélek munkájának természetét és jeleit a bűnösök megtérésében. Ugyanakkor szeretném megpróbálni kimutatni, hogyan különböztethetjük meg az Lélek munkáját mindattól, ami nem igazi megtapasztalása az üdvösségnek. Ha sikerül ezeket elérnem, remélem, hogy ez a könyv a hiteles keresztyénség iránti érdeklődés fokozására fog szolgálni.

Kívánom, hogy Isten fogadja kedvesen fáradozásom őszinteségét, és Isten szelíd és szeretett Bárányának követői fogadják értelmi nyitottsággal és imádkozó szívvel ajándékomat.

Jonathan Edwars, 1746.

 

..


  bizalom | vallás | Isten | érzelmek | filozóia | drkollarcoaching | iloveschool
Hozzászólások 0Találatok: 1569  

2013.03.04 21:30:12
kollarkrisztike

Sarah Emsley: Jane Austen's Philosophy of the Virtues olvasása közben (Dr. Kollár gondolatai):

Jane Austen Büszkeség és balítélet című regényének főszereplői (Darcy, Elizabeth) számára a szerelem, az alázatosság és a bátorság hármassága konstituálja azt a tanulási környezetet, amelyben felelősen ítélő, mind magukat, mind másokat igazságosan értékelő (szeretetreméltóan büszke) hősökké válnak. A regény végére képesek  igazságos ítéletet alkotni a világról, más emberekről, és önnön terméketlen büszkeségükön túllépve szimpatizálni mindenkivel, aki rászolgál erre.
Austen szerint kifinomult ítélőképesség nélkül nem élhetünk emberhez méltó életet.

A szerelem csak a bátorságon és az igazságosságon át vezet a boldogsághoz.

Hume

 


  Jane Austen | philosophy | erény | filozófia | coaching | iloveschool | drkollarcoaching
Hozzászólások 0Találatok: 1703  

2013.03.01 09:09:53
drkollar

Dr. Kollár József:
Kundera úgy véli, hogy a lét elviselhetetlen könnyűségével szemben “a lét határozott igenlésének esztétika eszményképe” a szar tagadása, amit azonosít a giccsel. “(...) a giccs a szar abszolút tagadása, a szó szoros és átvitt (figuratív) értelmében: a giccs kizárja látószögéből mindazt, ami az emberi létben esszenciálisan elfogadhatatlan” (Kundera, 1992, 319-320).

Más helyütt a bullshithez hasonlóan definiálja. Hermann Broch nyomán azt állítja, hogy a giccs nem csupán ízléstelen művészet, hanem emberi “minőség”, ugyanis létezik az úgynevezett giccsember (Kitschmensch), aki azért vágyik a giccses magyarázatok után, hogy elmeneküljön a “lét elviselhetetlen könnyűsége” elől. Ennek egy lehetséges módja számára az, “hogy a megszépítő hazugság tükrében nézegesse magát, és meghatott elégedettséggel rá is ismerjen magára” (Kundera, 2000,135).

A giccsember tehát bullshitet használ arra, hogy nem kelljen tudomásul vennie a szar elkerülhetetlen jelenlétét. A giccsgyártásnak és bullshitelésnek tehát van egy közös metszete: amikor a bullshit-artist, azaz a giccstermelő a bikaszarral próbálja eltakarni a lét kakiját. Az én olvasatomban a giccses magyarázatok loveliestek (nagyon vonzóak), de legkevésbé sem likeliestek (valószínűek). Hasonlóak az összeesküvés elméletek különféle verzióihoz, csak azok azzal próbálják semmibe venni a szart, hogy másokra kenik, a giccses megoldásokat kedvelők pedig nem vesznek róla tudomást.

Kapcsolódó bejegyzés: Illusztráció: A szar metafizikája

Kriszti hozzászólása:

A bejegyzés kapcsán elgondolkodtam azon, kinek van joga tanítani. Milyen körülmények között, milyen odaillő (viselkedés)mintázatokkal "jön be" a tanítás. Mitől vonzó egy iskola (értsd: bármilyen személy vagy szervezet, aki el akarja adni magát másoknak), mitől szeretjük és hagyjuk, hogy tanítson.

Nekem személy szerint az a legutálatosabb, ha valaki játssza a tanárt, mert kirakatban érzi magát vagy mert tényszerűen kirakatban van (mások látják, meglátják, hagy lássák). Ez a kirakatember giccse. De, hogy ez a bejegyzés ne rólam szóljon... ;)

Az Élet Iskolájában számtalan, egymást és magunkat tanító és kiképző módszer, iskola és keret létezik, amiben elválhat, mi a giccs, ki az öncsaló (aki a saját szarát rágja. Csak nehogy megmérgezze magát -étel?mérgezés- és a környezetét is elfertőzze és megbetegítse, khm :)

A lenti olvasatban a "tanár" és az "iskola": bárki, aki okosabbnak érzi magát a környezetében élőknél és ezt nem felejti közölni, de legalábbis éreztetni velük. Párkapcsolatban, munkahelyen mindig vannak önjelölt vagy jó esetben tényleges kompetenciával bíró "tanárok", tanítók, akiktől tanulhatunk. Kérdés csak az, mi a valódi kompetenciája (valóban tud-e annyit, hogy azzal hasznunkra legyen) és milyen szerepet szán nekünk ebben a viszonyrendszerben.

1. Az Élet Iskolája mint bürokratikus iskolarendszer:

 

Ilyen például, amikor válásnál csalódottak vagyunk, kihasználtnak és vesztesnek érezzük magunkat, vagy szervezeti környezetben értelmezve a munkahelyről elbocsájtanak.

Dr. Bubó kinevezi magát "tanárnak" és osztja az észt. Ebben a helyzetben egy komoly veszély adódhat: a tanulók felnőnek (kinőnek az iskolapadból) és elballagnak. Dr. Bubó csalódott, mert tanuló nélkül marad (jó lesz a pótlásról időben gondoskodni) és könnyen úgy érzi, az ő hátán érte el a "hallgató" az életben a későbbi eredményeit. Esetleg azt is előírhatja (de kinek?), hogy a korábbi "tanuló" nem lehet "tanár", mert az az ő tudásának ellopása. Ez vezet értelmetlen perekhez, mert a "tanuló" sosem vállalta, hogy a; az Élet Iskolájában tanul örökké, b; hogy sosem hasznosítja az itt megszerzett tudást.

Következő kérdések adódhatnak:

  • Ki itt a giccsember? Ki rengeti magát élethazugságban?
  • Mi annak a következménye, ha éppen a "tanár" kapja a fenti, kitüntető címet?
  • Ki tanítja a "tanárt" tovább, vagy ő sosem iratkozik be az Élet Iskolájába? Nincs továbbképzés, kredit és minőségbiztosítás?
  • Mi van, ha a "tanárt" elhúzzák? (Persze, ki merné elhúzni a "tanárt"? A "tanár' könnyen kidumálja, hogy ő tulajdonképpen egészen kiválóan szerepelt, csak éppen mi, a megfigyelők nem látjuk, de ezt már Karinthy megírta.)

2. Az Élet Iskolája mint a piaci kapcsolatok kiterjesztése:


Ilyen szituáció áll elő, amikor elveszítjük valaki figyelmét és érdeklődését. Ne próbáljunk adminisztratív eszközökkel harcolni: ellenőrizni és korlátozgatni, számon kérni és igazoltatni. Arra kellene törekedni, hogy megújuljunk, megújítsuk a termékünket (termékfejlesztés, önmagunk fejlesztése, csomagolás áralakítása, a kínált szolgáltatásunk, önmagunk újrafogalmazása a piaci, párkapcsolati piaci igények figyelembe vételével).

  • Vajon piaci alapokon eladható-e egy olyan "iskola", "tanár", közösség, tantárgy, bármi, ami nem bizonyít, vagyis a "megszépítő hazugság tükrében" nézegeti önnön magát, lényegében az "iskola" a giccs saját maga?
  • Éppen a piac, a szolgáltatást igénybe vevők igényei alakítják az Élet Iskoláját. Nyilván nem mehet le a "tanár" "kutyába", mert mi van, ha a "tanulók" a giccset várják, igénylik, kívánják?
  • Mi van, ha a "tanár" egy likeliest választ erőltet? Folyton meg akarja tanítani a Pitagorasz-tételt, de ez önmagában nem elég loveliest? Ha 0-24-ben akar tanítani (luxuskategóriás, egyszemélyes szemináriumok), de a hülye "tanulók" nem értik a nemes szándékot? Kéne valami loveliest történet. Netán egy látomás, amiért érdemes...

3.  Az Élet Iskolája mint a tanulóhálózat, hálózati társadalom:

 

Általában nagyon nehéz abban konszenzusra jutni, ki mondja meg, mi a kivezető módszer, út, útirány a válságban (életvezetési és karrierválság). Kinek a tanácsait, szempontjait fogadjuk el. Nem javaslom, hogy az érintettek, az elakadásban lévők tanítsák, tanítgassák egymást, mert az a focibíró, aki beáll focizni, már nem látja be úgy a pályát, nem oszthat piros lapot, nincs joga kiállítani és rendszabályozni. Nem beszélve arról, hogy maga is hibázik a játék hevében. Ha benne vagyunk a helyzetben, ne osszuk az észt.

Egy komoly gondot látok. Hát, hiába, ez van, ha kiiratkoznak az Élet Iskolájának egyetlen, általunk jól ismert verziójából (hagyományos iskolarendszer: Élet mint bürokratikus iskolarendszer, l. 1. modell). A gondolati mintákon nem uralkodik senki. Való igaz, hamar átcsaphat a filozófia filozofálgatásba, öncélú, tudományos okoskodásba, egyszemélyes szemináriumba, ahogyan a népi észosztás is giccsparádéba. Hiába van Kundera és bárki, a Facebookon ő is csak egy pici törpe lesz, elnyeli a hülyeség.

  • Ki osztja az észt az észosztóknak?
  • Ha nem kérte senki, hogy tanár legyen valaki a tanulóhálózatban (márpedig senki sem "tanár" vagy mindenki az), nem lesz-e maga a "tanár" egy giccsparádé?
  • Mi van, ha éppen a "tanár" zár ki a látószögébe tartozó dolgokon ("hallgatói", akarom mondani, "tanulótársi" szempontokat, érdekeket, vágyakat és igényeket?) kívül mindent? Meglehet, hogy ő termeli a bikaszart éppen, amitől már mindenki hány a környezetében?
  • Vajon, nem szánalmas Kunderát bedobni az operettvilágba?

4. Hogy ne legyünk giccsemberek? Bikaszart termelők és etetők? Jó megoldásnak tűnik (másik 2 modell mellett) az iskola mint a társadalom szervezőcentruma modell:


Nagyszerű, ha arra a következtetésre jutunk, hogy nem tudunk még mindent, ideje beiratkozni újra az Élet Iskolájába. Nem spórolunk önmagunkon, hanem egy valódi szakértőhöz (pl. coach) fordulunk és tőle tanulunk.
Olyan sok tanácsadó van, miért pont téged válasszalak?

Egy bökkenő van: sokan csalódtak a bürokratikus iskolarendszerben és ki nem állják az "iskolát". Nem is jó semmire a tudásmunkások előállítására (sajnos ez is egy ipari társadalomból jövő szóhasználat. Hiába, nem ugorhatjuk át az árnyékunkat.) semmiképpen nem tűnik alkalmas alternatívának.
Mi a modell megfelelő, alkalmas használatának kritériuma?

  • Az "iskola" (párkapcsolati partner, munkavállaló, az, akinek fontos, hogy megszerezze és megtartsa a másik figyelmét, esetleg ennél is több kéne, a lojalitását) mondjon egyetlen loveliest történetet: kicsoda ő, minek keressük a vele való kapcsolatot?

És a kör bezárult.

Mindaddig, míg egy vonzó, loveliest történet nem sodor magával, kívülálló maradok. Mint tudjuk, egy kívülálló számára pedig bármi lehet hülyeség. És a "tanár" mondja: -Na, ez az egész egy jó nagy hülyeség!

 

 


  Kundera | giccs | bullshit | regény | drkollarcoaching | iloveschool
Hozzászólások 0Találatok: 2501  

2013.02.28 22:18:44
drkollar

A kedves, remélem nem bosszúálló:), Olvasó figyelmébe ajánlom a kortárs pszichológus Michael E. Mc Cullough: Beyond Revenge (The Evolution of the Forgiveness Instinct) azaz, Túl a bosszún (A megbocsájtás ösztönének evolúciója) című könyvét.

A különféle vallásokból jól ismert "megbocsájtás" fogalom központi szerepet kap napjaink pszichológiájában. A megbocsájtás ugyan nem érzelem, de szignifikáns összefüggés áll fenn a megbocsátás és a pozitív érzelmek között.

A bosszú adaptív, hiszen visszatartja az agresszort egy második támadástól, elveszi a kedvét az esetleges támadóknak, és kooperációra kényszeriti azokat, akik egyébként szabad akaratukból nem működnének együtt.

Hasonlóan adaptív a megbocsájtás szövetségeseink, azaz a családunk, barátaink, szimpatizánsaink vonatkozásában.

A drkollárcoaching által is propagált egyik sikeres startégia a tit-for-tat (szemet-szemért), bár látszólag a bosszúra épül, de valójában a megbocsájtás által konstituált játék. Először kooperálok, aztán úgy lépek, ahogy a másik, abban a pillanatban, ha kooperál, azonnal megbocsátok és én is kooperálok vele.

A fent bemutatott többszörös fogolydilemmán túl a megbocsátás olyan érzelmek előszobája, amelyek több teret engednek saját kreativitásunk, illetve annak megéléséhez, hogy egy közösséghez tartozunk.

A könyv egyik metaforájával: a megbocsátás a nyoszolyólány, az együttműködés a menyasszony.

Innen: az abdukció és a megbocsájtás viszonya.

A megbocsájtást nagyban segítik, az igaz és nagy magyarázó erővel bíró hipotézisek. Olyan magyarázatok, amelyek vonzóvá teszik számunkra a nyoszolyólány szerepét.

Meg kell tanulnunk megbocsájtani azoknak az embertársainknak, akik mások mint mi: pl. tehetségesebbek, szerencsésebbek, elismertebbek, bátrabbak, stb.

Hiszen minden (az örök ég alatt) csupán hiúságok hiúsága. Vagyis a megbocsátás a spirituális élmények előszobája.

 


  spiritialitás | megbocsájtás | filozófia | vallás | drkollarcoaching | iloveschool | pszichológia
Hozzászólások 4Találatok: 1663  

1. oldal / 4
<< Első < Előző 1 2 3 4 Következő > Utolsó >>

Az iLoveSchool párkapcsolati, válási és üzleti menedzsment tanácsadója:
Csintó Edit
akkreditált life
és business coach >>


Tóth Éva
Consigliere, és Coach krízis
Info: Ezt a címet a spamrobotok ellen védjük. Engedélyezze a Javascript használatát, hogy megtekinthesse.

Fekete Gertrud
Jószolgálati coach,
szomaesztétika coach
szakértő
Info: Ezt a címet a spamrobotok ellen védjük. Engedélyezze a Javascript használatát, hogy megtekinthesse.

Feliratkozás hírlevélre

Utolsó fórum hozzászólások

  • Integessen szépen Extremisztánból (2013. március 08., péntek)
    Kedves Bernadett, amikor szerelmesek vagyunk, a fellegekben járunk, hívjuk ez...
  • Megtartsam őt (2013. március 08., péntek)
    A hallgatói levelet élesítette: Abaházy Noémi Elnézést kérek hogy lev...
  • A végének márpedig nincs vége (2013. február 28., csütörtök)
    Kedves Csilla, nézze csak meg ezt a videót: www.youtube.com/watch?v=k8AkjWQ3P...
  • Vége? (2013. február 28., csütörtök)
    Aki az olvasói levelet megjelentette: Abaházy Noémi Köszönöm válaszát...
  • Szép mese a szerelem mítoszáról (2013. február 27., szerda)
    Kedves Levélíró, "Ha mást szeret! Az a legrosszabb! Azt nem lehet kibírn...
  • Engedjem, hagy menjen? (2013. február 27., szerda)
    A Levélíró online kérdésének megjelenését engedélyezte: Abaházy Noémi...
  • Varázsló (2013. február 21., csütörtök)
    Na jó, de hogyan? "Gondold, hogy most olyan állapotban vagy, mint a már fe...
  • Napi mentál kisfröccs 53. - Szívet cserélj ne égboltot (2013. február 20., szerda)
    "Azt hiszed, veled történt meg egyedül, és csodálkozol rajta, mint valami s...
  • Hűtlen látomás (2013. február 13., szerda)
    Kedves Katus, a rovartípusú kommunikáció hasonlít ahhoz, ahogy például a...
  • Nem hiszem (2013. február 13., szerda)
    Az olvasói kérdést élesítette: Abahází Noémi Tisztelt Kollárné Dér...
  • Florida-vita (2013. február 12., kedd)
    Lényeg mindig a részletekben rejlik: hogyan? Hogyan tanuljuk meg a hajótöré...
  • Napi mentál kisfröccs 52. - A hajótörés művészete (2013. február 07., csütörtök)
    Ha nem vagy kész arra, hogy változtass az életeden, egy coach sem segíthet r...